Publicitat
Publicitat

MOBILITAT

Europa eliminarà de les ciutats els cotxes que funcionin amb gasolina o gasoil abans del 2050

El paquet de mesures presentat per la Comissió Europea pretén millorar la mobilitat, reduir les emissions contaminants associades al transport en un 60% i disminuir la dependència del petroli

Els cotxes que funcionen amb gasolina o gasoil hauran de representar només el 50% del trànsit urbà l'any 2030 i desapareixeran completament dels carrers el 2050. Aquesta és la fita que s'ha marcat la Comissió Europea en el nou pla de transports per als propers 40 anys, amb què pretén reduir les emissions contaminats de l'ordre del 60% i rebaixar la dependència del petroli de l'exterior, que passa factura al bloc comunitari quan es produeixen conflictes com els de Líbia.

"És un full de ruta cap a un transport més competitiu que augmenti la mobilitat i retalli les emissions. Podem i volem fer totes dues coses", ha explicat el comissari de Transports, Siim Kallas, en la presentació del projecte. "Limitar la mobilitat no és cap solució, com no ho és tampoc continuar com fins ara. Podem trencar la dependència del petroli sense sacrificar-ne l'eficiència ni comprometre'n la mobilitat", ha afegit Kallas.

L'objectiu és crear un Espai Europeu Únic dels Transports més competitiu i amb una xarxa totalment integrada. Per a això, el full de ruta 'Transport 2050' determina que, entre el 2030 i el 2050, la majoria de passatgers de mitjana distància (més de 300 quilòmetres) hauran de viatjar amb tren i les mercaderies aniran per ferrocarril o vies navegables almenys en el 30% dels casos. Per complir els objectius, cal que en les properes dècades l'alta velocitat estigui connectada als principals aeroports i ports del bloc comunitari, senyala la Comissió Europea.

Per als viatges de llarga distància es prioritzarà el transport aeri i marítim amb motors i carburants més eficients i menys contaminants. A l'aviació, els combustibles de baix contingut en carboni hauran de representar el 40% d'aquí al 2050. Les emissions de diòxid de carboni en el transport marítim s'hauran de reduir en un 40% en el mateix període de temps. L'aplicació a l'horitzó de l'any 2020 del Cel Únic Europeu modernitzarà el trànsit aeri i permetrà trajectes més curts, més segurs i amb més capacitat, assegura Brussel·les.

Més continguts de