Publicitat
Publicitat

TRÀNSIT

Europa unifica el control de les carreteres

La UE crea una xarxa per caçar els conductors que cometen infraccions a l'estranger

Les autoritats de trànsit catalanes tindran més facilitats per cobrar les multes pels excessos de velocitat comesos per turistes i transportistes que no s'aturen

Fins ara els radars detectaven els turistes que cometien excessos de velocitat, però era molt difícil localitzar-los i sancionar-los. La Comissió Europea ha decidit combatre aquest buit administratiu i ha anunciat que crearà una "xarxa electrònica d'intercanvi de dades que permetrà intercanviar la informació necessària entre el país on s'ha comès la infracció i el país on està matriculat el vehicle", segons ha comunicat avui la Comissió.

Aquesta proposta de la CE, que s'ha de votar al Parlament Europeu i traslladar després als estats perquè la incorporin a la seva legislació, podria entrar en vigor cap al 2013, segons els càlculs dels impulsors de la mesura. Les dades que tenen indiquen que els conductors estrangers representen una mitjana del 5% del trànsit en cada estat, però cometen el 15% de les infraccions: un turista sempre se sent menys vigilat fora del seu país, ja que se sap que a les autoritats locals els costarà localitzar-lo.

"És tres vegades més probable que un conductor estranger cometi una infracció que no pas que ho faci un de resident. Molta gent creu que les normes de trànsit no se li apliquen quan són a l'estranger. El meu missatge és clar: s'han d'aplicar i s'aplicaran", assegura Siim Kallas, vicepresident de la Comissió Europea i responsable de Transports. Tots els ministres del ram han acordat impulsar aquesta mesura, que pot tenir força efectes en un país turístic com Catalunya.

L'excés de velocitat, el pas de semàfors en vermell, la conducció sota els efectes de l'alcohol o de les drogues o el no posar-se el cinturó o el casc són les principals infraccions incloses en la nova norma. Els excessos de velocitat són els més difícils de perseguir, ja que sovint són detectats només pels radars i ni tan sols s'atura el vehicle, de manera que no es poden demanar les dades del conductor.

Més continguts de