Publicitat
Publicitat

SOCIETAT

La manca de senyals confon els conductors a Barcelona

Una auditoria del Racc per avaluar la senyalització d'orientació apunta que el sistema és "acceptable" però que es necessari millorar la continuïtat dels itineraris. Les interrupcions sobtades de comunicació als usuaris fan que creixi la probabilitat de desorientació.

Barcelona disposa d'una senyalització "acceptable" però és necessari millorar la continuïtat dels itineraris. Les interrupcions sobtades de comunicació, per la manca de senyals a llocs estratègics o la tendència a començar a senyalitzar massa a prop del destí, provoquen desorientació en els conductors. Així ho determina una auditoria del Racc, que avalua la senyalització d'orientació de Barcelona -principal causa de reclamació dels usuaris-, basant-se en quatre paràmetres: la continuïtat (que es pugui arribar al destí), la comprensió (que s'entengui el que s'indica), la visibilitat i el bon estat i manteniment.

La continuïtat és, doncs, el factor pitjor valorat de tots els analitzats, especialment en relació a les indicacions per dirigir-se a centres sanitaris i d'oci. Deu dels disset itineraris analitzats no superen un 50% de la puntuació i són especialment negatives les senyalitzacions a l'estació del Nord de Barcelona.

Els principals problemes són la poca antelació amb la que es comença a senyalitzar o que no s'hagi realitzat una nova senyalització després de canvis de sentit dels carrers. Aquesta confusió, ha apuntat avui el president del Racc, Sebastià Salvadó, provoca "angoixa" en els conductors, especialment els que no coneixen la ciutat, i pot ser una causa d'accident.

Tampoc s'observa que s'utilitzin les senyals per indicar els pàrquings més propers ni el seu estat d'ocupació. Aquesta mesura evitaria la presencia innecessària de cotxes als voltants de les destinacions buscant un lloc on aparcar.

Tot i així, la majoria de senyals es comprenen bé, a excepció d'alguns excessos de missatges en alguns panells de la ciutat -el màxim hauria de ser sis però en alguns casos s'en troben molts més-, es veuen i estan en bon estat de conservació. L'estudi critica, per exemple, que s'utilitzin diferents nomenclatures per un mateix destí (Hospital Vall d'Hebrón, Ciutat Sanitària, etc) perquè desorienta el conductor o que no s'hagi canviat les indicacions amb antiga nomenclatura 'A-7' i 'N-II' a l'avinguda Diagonal per la nova, vigent des de fa deu anys.

El regidor de Mobilitat de l'Ajuntament, Eduard Freixedes, ha dit que aquesta auditoria del Racc es un treball molt valuós i ha destacat que hi ha "molt camí per recórrer en la continuïtat", que és una de les assignatures pendents tant del consistori com de la Generalitat i el Ministeri de Foment, dels quals depenen les senyals d'accés a la ciutat. Aquest any, el pressupost de l'Ajuntament destinat a la senyalització - Barcelona té un total de 88.000 senyals- és de 1,2 milions d'euros, destinats al manteniment.

Més continguts de