Societat 27/09/2012

Els pressupostos de l'Estat del 2013 inclouran els accessos definitius al Port de Barcelona

El secretari d'Estat d'Infraestructures, Rafael Català, avança que l'enllaç ferroviari definitiu tindrà un "protagonisme important" l'any que ve

Efe
3 min

BarcelonaEl secretari d'Estat d'Infraestructures, Rafael Català, ha avançat aquest dijous que els pressupostos de l'Estat per al 2013 inclouran una partida per finançar la construcció dels accessos ferroviaris definitius al Port de Barcelona. El representant del govern espanyol ha aprofitat l'acte d'inauguració de la nova terminal de contenidors construïda per Tercat, una filial del grup xinès Hutchison, al Port de Barcelona, per avançar que els accessos definitius tindran un "protagonisme de finançament important" en els comptes de l'Estat, encara que no ha avançat quina serà la dotació econòmica.

La inauguració d'aquesta terminal, presidida pel rei d'Espanya, Joan Carles I, i a la qual també ha assistit la ministra de Foment, Ana Pastor, ha estat possible perquè la setmana passada van entrar en funcionament els accessos provisionals al moll Prat del Port de Barcelona en ample internacional.La construcció dels accessos definitius al Port és una demanda que fan des de fa mesos la Generalitat i la pròpia Autoritat Portuària de Barcelona al ministeri de Foment, atès que el grup xinès Hutchinson, que ha invertit 300 milions d'euros en la primera fase d'aquesta terminal, vol que estiguin enllestits aquests accessos definitius per completar la terminal, que requerirà 200 milions més.

De la seva banda, el president de la Generalitat, Artur Mas, ha agraït al grup Hutchison la seva aposta per Catalunya i, en referència al govern espanyol, encara que sense citar-lo, ha subratllat que "falta una empenta final per no equivocar-nos de prioritats en un moment crucial" com aquest, en al·lusió als accessos definitius al Port.

En la mateixa línia, Mas ha assegurat que la "prioritat" en un moment de crisi com l'actual ha de ser invertir en el Corredor Mediterrani i en ports "competitius".

El secretari d'Estat, de la seva banda, ha assegurat que el govern resoldrà les necessitats d'infraestructures de Catalunya en la mesura de la seva "disponibilitat" econòmica, si bé ha destacat l'aposta del govern espanyol pel Corredor Ferroviari Mediterrani.

La delegada del govern a Catalunya, María de los Llanos De Luna, els alcaldes de Barcelona, Xavier Trias, i el Prat, Lluís Tejedor; el president de Ports de l'Estat, José Llorca; el del Port de Barcelona, Sixte Cambra, o bé el delegat especial de l'Estat al consorci de la Zona Franca de Barcelona, Jordi Cornet, han estat algunes de les autoritats presents en la posada de llarg d'aquesta nova terminal.

També hi ha assistit una nombrosa representació del grup xinès Hutchison, que és el principal inversor, promotor i operador portuari del món, i que gestiona operacions portuàries a 52 ports de 26 països.

Es tracta de la principal inversió d'aquest any al Port de Barcelona i això s'ha notat a l'acte d'inauguració, amenitzat al principi per una banda de música, amb la qual s'ha rebut el rei, i que s'ha tancat amb focs artificials. Trias s'ha sumat als agraïments a Hutchison per invertir a Barcelona, mentre que l'alcalde del Prat ha urgit a construir d'una vegada els accessos definitius al Port de Barcelona.

De la seva banda, el director general de Tercat, Alejandro Kouruklis, ha assegurat que la nova terminal serà una "referència" a tot Europa i que canviarà "de manera significativa" l'activitat del Port de Barcelona, mentre que el màxim responsable de Hutchison a Europa, Clemence Cheng, ha reiterat l'aposta de la multinacional xinesa per Espanya.

El president de Ports de l'Estat, José Llorca, ha destacat l'"esforç de planificació de l'Estat" durant els últims anys per dur a terme l'ampliació del Port de Barcelona.

stats