Societat 24/02/2016

“La vaga m’ha tirat per terra la millor setmana de l’any”

El bar del vestíbul de l’accés a la L1 de plaça Espanya ha notat una forta davallada de clients per culpa de les aturades del metro

Josep Ferrer
2 min
El cambrer de l'estació de plaça Espanya

BarcelonaEn Xavier Anton regenta des de fa vuit anys el Bar Metro Línia 1, situat al vestíbul d’accés a l’andana de la L1, la vermella, del metro de Plaça Espanya. D’ençà que el Mobile World Congress (MWC) s’ha instal·lat a la capital catalana espera aquesta setmana amb delit “perquè per a mi és la setmana més important de l’any”. Enguany no pot dir el mateix, ans al contrari. La vaga dels treballadors del metro li ha esguerrat el negoci. “Estic treballant com si fos una setmana normal, i a més, dilluns vaig haver de llençar molta cosa, sobretot productes de pastisseria”, diu amb resignació.

El seu bar és un punt de trobada de treballadors del metro i de Ferrocarrils de la Generalitat (FGC), de passavolants i de clients fixos que s’aturen uns minuts per fer un mos o prendre un cafè. Tot i que els congressistes acostumen a passar de llarg, sempre hi ha algú que pica, però sobretot se’n beneficia per l’increment de personal relacionat amb el certamen firal. “Aquest any, del metro, gairebé no hi ha ningú”, afirma assenyalant cap a l’entrada de l’andana.

Esperances fins a última hora

Acostumat a fer més hores que un rellotge –obre de 04.30 a 21.00 h–, diumenge encara tenia esperances que la vaga se suspengués “perquè ja havia passat altres vegades, que amenaçaven amb vaga i al final, res, es desconvocava”. Per això, per al dilluns “vaig comprar el doble del que és habitual, i el que no vaig vendre ho vaig haver de llençar”. Escarmentat, avui “he comprat el mateix de cada dia, ni més ni menys”.

Tot i que està situat sota mateix de la plaça Espanya i, per tant, a tocar del recinte firal de Montjuïc, assegura que l’única fira que dóna beneficis extres als establiments que hi ha als passadissos i vestíbuls subterranis del metro és la del mòbil, “perquè mou moltíssima gent entre visitants i treballadors de reforç dels diferents serveis”.

Els clients habituals, fidels

En Xavier entén els motius que han portat els treballadors del metro a fer vaga. Però amb prudència, i amb l’experiència d’haver d’escoltar moltes i moltes històries de tot tipus de l’àmplia amalgama de persones que es mouen cada dia pel metro, demana a les autoritats que “els donin el que demanen i ho solucionin, perquè si no, l’any vinent tornarem a estar igual”.

Dijous a la tarda els visitants del MWC deixaran de passar pel davant del seu bar per anar cap a l’enllaç amb FGC o a l’inrevés, com han fet des de dilluns. Li quedaran els clients habituals, uns clients que en Xavier troba a faltar aquests dies, “perquè com que estaven advertits de la vaga han buscat altres mitjans de transport per desplaçar-se; confio que tornin aquí”, diu esperançat.

stats