L'anàlisi d'Antoni Bassas: 'El president de l'Aragó amenaça: «A les bones o a les males»'
This browser does not support the video element.
Se’ns acumulen els temes.
Opa del BBVA al Sabadell. Després de les condicions que ahir li va posar el govern espanyol, la pregunta és: ¿amb aquestes condicions, al BBVA li continua interessant comprar el Sabadell? ¿Interessarà als seus accionistes? Al Sabadell creuen que no, en diaris de Madrid es poden llegir coses com ara “El govern de Sánchez fereix de mort l’opa i BBVA planeja ja retirar-se”. L’enduriment de condicions ha rebut els aplaudiments d’Illa, Pimec i Foment donen per morta l’operació i la UE arrufa el nas, per allò que el poder polític no limiti operacions del mercat. Breu recapitulació: El consell de ministres d'aquest dimarts ha acordat imposar al BBVA que podria comprar el Banc Sabadell però haurien d’actuar separadament, com ara, durant tres anys, amb la possibilitat d'ampliar-ho dos anys més, és a dir, durant un total de cinc anys. Això no vol dir que l'opa, i per tant la integració, no pugui prosperar si més de la meitat dels accionistes del banc vallesà decideixen vendre's els seus títols. Estem a l'espera que el BBVA es pronunciï sobre què pensa fer ara.
I també estem a l’espera de la resolució del Tribunal Constitucional sobre la llei d’amnistia.
Pot ser avui mateix, perquè ja han començat les deliberacions finals. Ahir els magistrats van arribar a la conclusió que la Constitució espanyola no prohibeix l’amnistia.
Parlant de tribunals, un jutge ha demanat al Tribunal Suprem que imputi el ministre Bolaños per malversació i fals testimoni en el cas de la contractació d’un ajudant de Begoña Gómez, la dona del president Sánchez. El ministre ha dit que està molt tranquil. Però ja els va explicar la setmana passada que a Sánchez i alguns dels seus ministres el que els fa més por no és acabar a l’oposició, sinó acabar a la presó. Hi ha part del poder judicial que no ha tolerat ni els indults ni l’amnistia i no dubtaran a actuar contra Sánchez per poc que puguin. “El que pugui fer que faci”, ja ho va dir Aznar.
Un que fa és el president de l'Aragó, Jorge Azcón, del PP, que ha avisat que la sentència de Sixena s'executarà "a les bones o a les males", perquè el MNAC està "enganyant" amb l'incident d'execució que ha plantejat per mirar d'evitar el trasllat. Pintures que eren al bisbat de Lleida, salvades per la Generalitat republicana del foc que gent del poble mateix va calar el juliol del 1936, pintures molt fràgils conservades tan bé com ha estat possible durant 90 anys, són víctimes ara de l’ofensiva espanyola de sempre, l'eclesiàstica primer, per la retallada de la diòcesi de Lleida, i la política, perquè ja se sap que contra Catalunya es guanyen vots. Què vol dir “a les males”? L'anticatalanisme és tan constitutiu de la política espanyola que el llenguatge de l'amenaça de pinxo ha esdevingut normal.
Finalment, diu Donald Trump: “Hi ha un problema amb Espanya. Sempre hi ha un problema amb Espanya”. Però ell ho deia pel 5% del PIB de despesa militar dels països de l’OTAN, que vol que es compleixi. A les bones o les males.
Bon dia.