Alerta pels incendis

"Tinc videocàmeres i a través del mòbil anava veient com el foc s'acostava a casa''

Els bombers estabilitzen l'incendi del Baix Ebre i els veïns comproven els danys causats

XertaA les 13 h comencen a sonar els acords d'una sardana i, en un pregó molt esperat, s'informa els veïns de Xerta (Baix Ebre) que els bombers donen per estabilitzat l'incendi que els ha tingut amb l'ai al cor durant dos dies. Els veïns que prenen alguna cosa a les terrasses de la plaça major aplaudeixen. El malson s'ha acabat. L'anunci posa fi a dos dies confinats dins del poble amb les flames amenaçant des de gairebé totes les direccions.

Però molts veïns no han sentit el pregó perquè només rebre el missatge de Protecció Civil informant que s'aixecava el confinament han sortit volant per comprovar si les flames havien respectat els seus masos. Entre aquests veïns hi ha Núria Badia i Santi Mola. “No ens ho pensàvem, però la casa s'ha salvat. El foc ha passat pel barranc del costat”, explica alleugerada la Núria. El Santi reconeix que tenien poques esperances, perquè tenen uns pins al perímetre de la finca i sabien perfectament que, si el foc en tocava un, tot estava perdut. Amb ells hi ha Inma Giménez, la seva veïna, que acaba d'arribar. Està tranquil·la perquè ja sap que la seva finca, una casa envoltada d'oliveres ben farcides i ametllers, també s'ha salvat. Però pateix pels animals.

Cargando
No hay anuncios

“He vist explotar tres bombes”

L’Inma s'acomiada dels veïns i fa cap a la finca. Només obrir la porta se li acosta miulant el Cosedet, el gat, que fa dos dies que està sol. Es fan carícies i, de seguida, li posa menjar. Les gallines i el gall també s'han salvat. El terra de la finca està ple de cendra i l'olor de foc apagat encara se sent. Les flames han arribat a uns 200 metres de casa seva. “Tinc videocàmeres, i a través del mòbil anava veient com el foc s'acostava. A les imatges semblava que estava molt més a prop. Feia feredat”, diu. Això sí, a l'haver-se passat hores mirant les flames des del mòbil va veure almenys tres detonacions de bombes de la Guerra Civil que encara no havien explotat. Està convençuda que si el foc no ha anat a més ha estat perquè alguns dels veïns tenien neta la seva finca. “Jo faig el que puc... però ja tinc 68 anys i estic molt treballada”, diu.

Cargando
No hay anuncios

A pocs quilòmetres de casa de la Inma hi ha tres veïns més de Xerta que han vingut a treure el cap. “S'han salvat les finques treballades. La resta, tot cremat. El terme municipal s'ha cremat tot”, diu Jaume Fusté. Guillem Blanc és el propietari de l'Hotel Casa Ceremines, i li han trucat uns coneguts de Barcelona per demanar-li si podia anar a mirar com estava la seva finca. Per sort, també s'ha salvat.

La pèrdua que lamenten tots és la del Pi del Perillo, un arbre monumental que estava protegit i que era molt estimat pels veïns de Xerta. Mentre molts veïns anaven a mirar l'estat dels seus masos, una membre del Centre Excursionista de Xerta s'endinsava al bosc i anava directe a buscar l'arbre per confirmar el que tots temien.

Cargando
No hay anuncios

Dilluns a la tarda el vent va empènyer el foc amb molta força i les flames van deixar una única via per sortir del poble. Molts no sabien què fer. “Li vaig dir a un mosso que si em quedava aquí em trobarien cremada a casa”, explica Mari Àngels Martí, la dona de Jaume Fusté. Espantats, tots dos van optar per marxar. El Guillem, com que tenia clients a l'hotel, no va tenir aquesta opció i es va quedar al poble. “Estava tot envoltat de flames”, recorda. La feina dels bombers i la treva meteorològica, que ha fet que el vent afluixés i ha canviat el sol per una lleugera pluja, han permès que l'Ajuntament tornés a entonar una sardana i fes un nou pregó: “Els Bombers han informat l'Ajuntament que el foc ja està estabilitzat”.

El pregó també ha informat que qui vulgui ja pot passar per l'Ajuntament per inscriure's a la desfilada de carrosses i a la paella popular, i que la comissió de festes recorda a tothom que ja està a la venda l'abonament per a totes les festes.

Cargando
No hay anuncios