Crítica de cinema
Cultura  /  Cinema 25/05/2022

‘El comensal’: una pel·lícula sobre el trauma de la violència al País Basc i el seu record

Ángeles González-Sinde adapta la novel·la autobiogràfica de Gabriela Ybarra

1 min
Una imatge de la pel·lícula 'El comensal'

‘El comensal’

(2,5 estrelles)

Direcció i guió: Ángeles González-Sinde, a partir de la novel·la de Gabriela Ybarra. 100 minuts. Espanya (2022). Amb Susana Abaitua, Ginés García Millán i Adriana Ozores. Estrena als cinemes el 27 de maig

La guionista i realitzadora Ángeles González-Sinde reprèn la direcció de llargmetratges amb el relat ficcionat d’una ferida duradora. El polític Javier Ybarra és assassinat per ETA. El primogènit de la víctima xoca amb la seva mateixa filla quan aquesta, dècades després dels fets, perd la mare i vol fer memòria del trauma del passat. En paral·lel, es mostren escenes de la vivència familiar del segrest i execució del patriarca, o de l’exili posterior vist pels ulls encara infantils de la neta.

La pel·lícula està interpretada amb solvència pels actors principals de la seva trama més contemporània, però resulta més discutible en uns salts enrere en el temps que són una mica artificiosos. Podem preguntar-nos si resultaria presumptuós construir un estil al voltant d’una història real trasbalsadora, o si és legítim que s’aposti per una il·lustració fílmica convencional, reconeixible, tòpica. Amb tot, alguna escena d’El comensal s’alinea amb la televisió comercial o amb el llenguatge publicitari: una mala notícia mèdica es retrata amb el (melo)dramatisme estandarditzat d’un anunci d’assegurances. Pel camí, trobem detalls (involuntàriament?) interessants: diversos talls de muntatge i enquadraments potencien la sensació d’un Ybarra fill fora de lloc, supervivent tens en un món que li va fer mal i que continua girant, indiferent a un dolor que ell no vol expressar, fins que emprèn un cert camí de sanació des del record.

stats