En directe
Premis Gaudí

Els premis Gaudí, en directe

Segueix amb l'ARA la 18a edició de la gran festa del cinema català

08/02/2026
Cinema

Gemma Blasco guanya el primer Gaudí de la nit per 'La furia'

El primer Gaudí de la nit és per a Gemma Blasco, directora de La furia.

L'actriu Nora Navas, primera de les presentadores, assegura que "el negre és l'ànima del cinema", que, així i tot, "necessita colors per sortir a escena". Maria Molins representa el vermell de la passió, Maria Arnal el blau de la melancolia, Laura Weissmahr el verd de l'esperança i Carla Quílez el blanc de la puresa. Totes elles presentaran la 18a edició dels premis Gaudí.

La gala dels divuitens premis Gaudí comença amb una interpretació del clàssic L'àguila negra, interpretada, entre altres, per Magalí Sare, Salvador Sobral, el Cor Geriona i Laura Andrés.

Cinema

Tot a punt perquè comenci la gala dels Gaudí

La gala dels divuitens premis Gaudí està a punt de començar al Gran Teatre del Liceu. Podeu seguir en directe tots els premis, declaracions i anècdotes a l'ARA.

Clara Peya opta al Gaudí a la millor música original per la banda sonora de 'Wolfgang'

La banda sonora de Wolfgang, a càrrec de Clara Peya, opta al Gaudí a la millor música original. Si voleu conèixer millor la compositora, podeu llegir aquesta entrevista de Xavier Cervantes.

'L'Olívia i el terratrèmol invisible' opta al Gaudí a millor pel·lícula d'animació

L'Olívia i el terratrèmol invisible és el primer llargmetratge català d'animació en stop-motion fet a Barcelona i és el primer film amb aquesta tècnica a Catalunya que dirigeix una dona, la guionista, productora i directora Irene Iborra.

La pel·lícula adapta l'exitosa novel·la juvenil La pel·lícula de la vida (El Vaixell de Vapor, 2017), de Maite Carranza, que li va posar Olívia a la protagonista en honor a la filla d'Iborra, perquè es coneixien des del màster de guió i havien coescrit una sèrie de llibres infantils juntes. La història explica el desnonament per impagament de la hipoteca d'una família monomarental i el reallotjament en un pis propietat d'un banc en un barri humil i divers d'extraradi.

Aquí podeu llegir l'article que va escriure Laura Serra sobre la pel·lícula.

Bruna Cusí suma la seva cinquena nominació com a millor actriu pel seu paper a 'Frontera'

El paper que Bruna Cusí fa a 'Frontera', de Judith Colell, li ha valgut la cinquena nominació als Gaudí. En aquest perfil d'Andreu Gomila repassem la seva interessant trajectòria.

Foto de família de l'equip de 'Romería', dirigida per Carla Simón

Carla Simón, envoltada de l'equip de Romería al Gran Teatre del Liceu, minuts abans que comenci la gala dels divuitens premis Gaudí. Amb tretze nominacions, és la pel·lícula que pot guanyar més premis aquesta nit.

Ángela Cervantes està nominada com a millor actriu pel seu paper a 'La furia', de Gemma Blasco

La furia, segon i poderós llargmetratge de Gemma Blasco, és una pel·lícula feta absolutament des de les entranyes. Quan l'Alex, una xavala de barri que aspira a convertir-se en actriu professional, esbudella al pati de casa de la seva tia un porc senglar que acaba de caçar, la càmera de Blasco s’atura en el detall: primer, els intestins, i, finalment, el cor. És una escena inusualment gràfica al cinema espanyol recent (encara que dialoga meravellosament amb Las vísceras, el fantàstic curtmetratge d'Elena López Riera), i que contrasta amb la pantalla en negre amb la qual Blasco filma –deixant-ho en fora de camp visual, però no sonor– l'acte més violent d'un film marcat, de principi a fi, per la violència: la brutal violació que pateix l'Alex durant una nit de festa.

La seva protagonista, Ángela Cervantes, està nominada a millor actriu als premis Gaudí d'enguany. Podeu llegir la crítica de la pel·lícula aquí.

Eduard Sola i Cesc Gay arriben al Gran Teatre del Liceu

Eduard Sola i Cesc Gay han fet tàndem com a guionistes de la pel·lícula Mi amiga Eva i aspiren al Gaudí d'aquesta categoria. Tots dos acaben d'arribar a la gala dels premis Gaudí, que se celebra al Gran Teatre del Liceu.

Eduard Sola podria guanyar el Gaudí al millor guió per la feina feta amb Cesc Gay a 'Mi amiga Eva'

El guionista Eduard Sola va ser un dels protagonistes dels premis Gaudí 2025 a partir del discurs que va fer quan va rebre el guardó per a Casa en flames i va reivindicar els seus orígens humils i "orgullosament xarnegos". Aquesta nit podria repetir premi per la feina feta amb Cesc Gay a Mi amiga Eva.

Cinema

Aquesta setmana ens ha deixat el gran director de fotografia Tomàs Pladevall, que va guanyar el Gaudí d'Honor el 2022

Tomàs Pladevall, el gran director de fotografia del cinema català, va morir aquesta setmana als 79 anys. Pladevall va treballar en més de 50 pel·lícules, una setantena de produccions televisives, més de 400 obres curtes i desenes d’obres de teatre, concerts i espectacles en viu; en total, calculava haver il·luminat 90 milions de fotogrames al llarg d'una carrera en què va col·laborar amb directors com José Luis Guerin, Bigas Luna, Francesc Bellmunt i Pere Portabella.

En aquest perfil de Xavi Serra repassem tota la seva filmografia.

Cinema

El drama juvenil 'Wolfgang' també opta al Gaudí a millor pel·lícula

Que una pel·lícula sobre un nen prodigi del piano comenci amb el protagonista tocant com un virtuós resulta fins i tot previsible, però no que el piano que toca sigui el d’una funerària on el nen mira de processar que la seva mare acaba de morir. Wolfgang, que opta al Gaudí a millor pel·lícula aquesta nit, és la gran aposta comercial del cinema català del 2025, una comèdia familiar i amable de vocació obertament popular que, tanmateix, aborda qüestions sovint tabú en aquest tipus de cinema com el dol, la salut mental i el suïcidi.

En aquest article parlem de la pel·lícula, que ha estat una de les més taquilleres del cinema català de l'any 2025.

Jaume Claret Muxart: "El secret de l'èxit d''Estrany riu' és que explica un amor d'estiu'

El director d'Estrany riu, Jaume Claret Muxart, ja és al Gran Teatre del Liceu: "El secret de l'èxit d'Estrany riu és que explica un amor d'estiu. Tothom s'hi vincula d'alguna forma -ha dit Claret, que opta a millor director novell-. L'altre potser sigui que hem apostat fort per un muntatge expressiu i per decisions que realcen l'onirisme de la pel·lícula".

Albert Serra: "El que jo pensi, a qui li importa?"

El director de cinema Albert Serra, conegut per pel·lícules com Pacifiction, opta al Gaudí al millor documental per Tardes de soledad. "El que jo pensi, a qui li importa?", ha dit en relació a si esperava que la seva visió del món de la tauromàquia seria tan polèmica. "La pel·lícula aspira a obrir la ment de la gent en relació a aquest tema: l'aspiració és que vagi més enllà del debat periodístic", ha afegit.

'Esmorza amb mi', d'Iván Morales, opta a cinc premis Gaudí

Una cambrera que es recupera d'un accident mentre enllesteix un documental pasolinià sobre el desamor; un músic de trap que es refugia en els jingles de publicitat; un dealer reconvertit en zelador d'hospital i enamorat d'una exaddicta enganxada al record d'una nit de festa memorable. Són les quatre ànimes perdudes d'Esmorza amb mi, que s'estrena aquest dijous, la primera pel·lícula que dirigeix Iván Morales (Barcelona, 1979), conegut sobretot per la seva tasca com a dramaturg i director teatral. Amb Anna Alarcón, Álvaro Cervantes, Iván Massagué i Marina Salas, Esmorza amb mi radiografia la fragilitat emocional de quatre personatges a la deriva, però també la seva resiliència i capacitat de transformació. Un retrat amb tocs generacionals que Morales filma amb la intensitat dels debutants que salten al buit sense mirar enrere.

Entrevistem Iván Morales, director d'Esmorza amb mi.

'Frontera', de Judith Colell, opta també a vuit premis Gaudí, entre els quals hi ha el de millor pel·lícula

Es calcula que entre el 1943 i el 1945 més de 80.000 persones van travessar els Pirineus fugint del nazisme. La gent dels pobles fronterers que van arriscar la vida per ajudar aquests refugiats són el focus de Frontera, el drama que Judith Colell estrena aquest divendres als cinemes. La pel·lícula, amb un repartiment molt sòlid liderat per Miki Esparbé, Maria Rodríguez Soto, Asier Etxeandia i Bruna Cusí, representa, en certa manera, el retorn de Colell al cinema català després d’Elisa K (2010).

Entrevistem la directora de Frontera i presidenta de l'Acadèmia del Cinema Català. La seva última pel·lícula opta a vuit premis Gaudí.

'Estrany riu', de Jaume Claret Muxart, opta a vuit premis Gaudí, entre els quals hi ha el de millor direcció novella

Jaume Claret Muxart (Barcelona, 1998) forma part de la primera promoció de l’Elías Querejeta Zine Eskola de Sant Sebastià, i en pocs anys ha aconseguit situar-se en el panorama internacional amb curtmetratges com Ella i jo (2020) i Die Donau, (2023). Rodada en 16 mm al llarg del Danubi, Estrany riu, que té vuit nominacions als premis Gaudí, parteix dels viatges en bicicleta que Claret feia de petit amb la família, però es desplega com un relat de ficció sobre l’adolescència, la transformació i els vincles familiars.

A l'ARA l'hem entrevistat.

'Los Tortuga', de Belén Funes, opta a tres premis Gaudí

La directora de La hija de un ladrón actualitza l'imaginari de la immigració al nostre país sense deixar de traçar una línia de continuïtat amb la que va arribar fa dècades. L'Anabel i la Delia fan vida "normal" a Barcelona, fins que la violència immobiliària les mossega. Han venut l'edifici on resideixen i faran fora tots els llogaters. Amb el pare mort, només entra un sou a casa, el de la mare, taxista i autònoma. Un escenari galdós per trobar un pis de lloguer que redibuixa l'horitzó de futur de les protagonistes. Los Tortuga, tanmateix, no vol definir-se només per les coordenades del cinema social.

Podeu llegir aquí la crítica de la pel·lícula, que opta a tres premis Gaudí, entre els quals hi ha el de millor pel·lícula en llengua no catalana.

Albert Serra opta al premi Gaudí al millor documental per Tardes de soledad, una pel·lícula centrada en la tauromàquia. En cas que guanyi, és molt possible que pronunciï un discurs controvertit i polèmic, com ja ha fet en anteriors ocasions