Cinema

El director de fotografia d'Albert Serra que ha treballat amb Björk i Lav Diaz

Artur Tort és l'ull darrere la càmera del cineasta banyolí i actualment és un dels professionals més reconeguts dins del panorama del cinema d'autor

GironaEl cinema és un art que es fa en equip i, tot i que els directors sovint s'emporten la majoria dels focus, per aconseguir una bona pel·lícula cal un planter de professionals molt ben preparats que remin tots en la mateixa direcció. Un dels oficis clau és el de director de fotografia i, a Catalunya, des de fa un temps que sobresurt el nom d'Artur Tort (Vic, 1990), director de fotografia habitual –i també muntador– de les pel·lícules d'Albert Serra. Autodidacte i amb una mirada profundament artística, Tort va meravellar el públic i la crítica amb el seu espectacular treball d'imatge de Pacifiction (2022) i, arran d'aquesta fita, que li va valdre un premi Cèsar a França, recentment hi han contactat artistes de la talla de la cantant Björk i el cineasta Lav Diaz. Amb la primera ha gravat el concert Cornucopia, que es va projectar als cinemes el mes de maig passati, amb el segon, ha dirigit la fotografia i ha fet el muntatge del film Magalhaes, amb l'actor Gael García Bernal, estrenat a Canes aquest any.

Durant l'estiu Tort és a Letònia rodant la nova pel·lícula d'Albert Serra, Out of this world, prevista per al 2026, que tracta la històrica rivalitat entre Rússia i els Estats Units, i compta amb actors americans de renom com F. Murray Abraham i Riley Keough, neta d'Elvis Presley. Amb les localitzacions ja definides, el director de fotografia fa setmanes que estudia i fa provatures amb la lògica de la llum i els colors del país bàltic. "La meteorologia és molt canviant, sovint és gris i ennuvolat, però llavors de cop surt el sol. Les nits són molt curtes i al capvespre hi ha una mena de llum blavosa suspesa molt interessant", comenta.

Cargando
No hay anuncios

Evidentment, no han pogut rodar a Rússia per qüestions geopolítiques, però Letònia ofereix un escenari amb moltes possibilitats: "S'hi poden reconèixer les pintures de paisatges russos prosoviètics del segle XIX i ens podem apropar a una versemblança amb Rússia, tot i que qualsevol ficció té la seva pròpia veritat i aquesta és la que realment busquem", argumenta. Tot i que el paisatge de boscos de bedolls no té res a veure amb les platges d'onades i palmeres de Pacifiction, hi ha una certa continuïtat en la proposta estètica. "Plàsticament, tinc els meus manierismes: certs elements de la colorimetria, la saturació o les llums altes són força constants, així com la cerca d'una imatge vaporosa; però estic investigant coses noves, que aplicarem durant el rodatge i també en la fase de postproducció", avança.

Cargando
No hay anuncios

Expedició filipina amb el mestre de l'slow cinema

Abans de l'últim film del cineasta banyolí, Tort va embarcar-se en una expedició a alta mar amb Lav Diaz, mestre de l'slow cinema, per comandar la imatge de Magalhães, una pel·lícula coproduïda per Andergraun Films, sobre l'explorador portuguès feta des de l'òptica dels pobles colonitzats. Igual que Serra, el director filipí treballa amb un equip petit, però el seu tractament de la imatge és força diferent. "En Lav treballa habitualment amb una sola càmera, però el vaig convèncer per fer-ne servir dues, donada la complexitat del rodatge. Al principi em donava indicacions concretes, però llavors va veure que l’entenia, que podia descodificar el seu llenguatge, i ja em deia «Chose your angle»",recorda Tort. I acaba: "L'estil d'en Lav és molt directe i frontal. Tot passa dins del pla, els actors memoritzen el text i l'escena es resol pràcticament sempre en la primera presa. Això fa que la pel·lícula funcioni com una successió de vinyetes molt fràgils. És un cinema d'un sol gest, cal·ligràfic. Soc molt fan de les seves pel·lícules i jo vaig intentar aportar coses meves, amb una plasticitat potser més elaborada, menys crua, menys angulosa, i un treball més matisat i sofisticat per retratar l'època".

Cargando
No hay anuncios

Teclista d'El Petit de Cal Eril rodant amb Björk

Abans de Diaz, Tort va rebre la trucada de la cantant islandesa Björk. "Va veure Pacifiction i va contactar amb mi per dir-me que volia gravar un concert en directe i que li agradaven molts els colors de la pel·lícula, sobretot els «peach oranges» i els «lime greens»", diu Tort. La feina del director de fotografia vigatà va ser dirigir i coordinar un equip de professionals en un concert gravat en una sola nit en un gran estadi de Lisboa. "Vaig haver d’intentar construir un sistema de filmació amb col·laboració híbrida amb un equip de càmeres de la BBC amb molta experiència en esdeveniments en directe. Va ser una experiència divertida, amb onze càmeres i una realització molt complexa, més semblant a la d’un partit de futbol", recorda. I, sobre la proposta de Björk, destaca: "No és un live show qualsevol, l’espectacle té una cornucòpia de colors, personatges, cortines, músics i cor, amb una posada en escena operística i teatral que fa pensar en ciència-ficció. Volia depurar tot el que respongués a la meva sensibilitat i posar-hi el meu segell en la manera de tractar els colors".

Cargando
No hay anuncios

De fet, Tort, tot i la seva especialització en el món de la imatge, acumula també una trajectòria al sector de la música, ja que durant molts anys ha estat el teclista d'El Petit de Cal Eril. Com que recentment ha estat compromès amb altres projectes cinematogràfics, no s'ha pogut involucrar a fons en el retorn del grup de Joan Pons, però sí que ha participat en la gravació d'alguns temes del nou disc i continua lligat a la banda. La seva faceta musical el va fer congeniar molt amb Björk: "Em va permetre entendre molts moments del concert i donar instruccions per desxifrar i conceptualitzar la filmació. Amb Björk vam parlar molt de música durant la preparació a Reykjavík, xerrant i prenent vi. És una persona molt interessant i m'agrada perquè fa bastant el que vol. La producció del directe és molt musical, barrejant orgànic i electrònic, i això es reflecteix en la filmació i el muntatge", conclou.

Cargando
No hay anuncios