Crítica de música

Una experiència extraordinària i irrepetible amb Paul Lewis

El pianista britànic acomiada el seu Schubert al Palau de la Música

Paul Lewis

  • Palau de la Música. 15 d'abril del 2024

Final de cicle i integral completada, la que Paul Lewis ha ofert des del novembre del 2022 fins a la nit de dilluns al Palau de la Música: les sonates completes de Schubert en un periple iniciàtic que ha acabat esdevenint mística pura. El pianista de Liverpool és un home que no fa concessions a la galeria i que va per feina. Acòlit de l’instrument que té al davant i allunyat de sentimentalismes, ofereix el discurs de les obres que interpreta amb una entrega total. I és capaç de crear un clima únic, en què fins i tot costa respirar per facilitar la immersió en allò que toca assegut davant del piano.

Cargando
No hay anuncios

Per tancar el cicle schubertià, el programa incloïa tres peces majúscules del músic vienès: les sonates en do major D. 958, en la major D. 959 i en si bemoll D. 960. És a dir, les sonates que Schubert va escriure el darrer any de vida, com si l’autor de La bella molinera sentís que aquesta se li escolava sense tenir temps a dir tot el que podria llegar a la posteritat.

Paul Lewis és deixeble d’Alfred Brendel. I es nota. Però és essencialment un mestre. I també es nota. Perquè l’herència brendeliana es deixa veure (i escoltar) en la precisa pulsació, amarada de flexibilitat i de sinuositats quasi mozartianes. Però el pianista anglès sap imposar també el mestratge de l’accent propi, de la justa ressonància amb l’ús magistral del pedal i amb l’equilibri de les dues mans, deu dits que presenten una tímbrica equilibrada: romàntic, sí, sense oblidar que Schubert és hereu del classicisme vienès, potser més fins i tot que el mateix Beethoven.

Cargando
No hay anuncios

I, tot i que ens separen quatre mesos i quatre dies del darrer concert presentat per Lewis al Palau (11 de desembre del 2023), de nou vam experimentar allò que publicàvem a la crítica corresponent: la sensació de tornar a casa com si l’haguéssim deixada el dia abans, gràcies a la coherència estilística que el pianista anglès sap infondre a totes i cadascuna de les sonates, a tots els seus passatges, tot i que en el cas que ens ocupa, es tracta de pàgines en què les ombres ocupen molt més espai que no pas les llums. Especialment davant de la immensa i crepuscular sonata en si bemoll, amb els seus contrastos sturm und drang. Una experiència irrepetible i extraordinària, en definitiva.