Música

Rosalía s'exhibeix al MNAC

900 persones miren l'artista mentre sona sencer el disc 'Lux' a la Sala Oval

Barcelona"Hi ha una dona estirada a l'escenari?", pregunta un periodista demanant que un altre periodista corrobori que sí, que hi ha una dona entre aquell garbuix de teles blanques que ocupa bona part de la Sala Oval del Museu Nacional d'Art de Catalunya (MNAC). De fet, és Rosalía. Fa una estona que està en aquella posició, estirada-ajaguda i d'esquena a la gent que va entrant a la sala. Són els que aquest dimecres han estat convidats a la listening party, una trobada per escoltar en primícia Lux, el disc nou de Rosalía, dos dies abans que es publiqui. Bé, tampoc tanta primícia després que es filtressin a les xarxes les divuit cançons de l'àlbum (incloses les tres que de moment només es publicaran en els formats físics del disc: Focu 'ranni, Jeanne i Novia robot). Tot plegat, unes 900 persones, entre fans i vips, que abans d'accedir al MNAC han hagut de deixar que els tapessin les càmeres dels mòbils amb uns adhesius. "Sisplau, no enregistris ni difonguis cap àudio o vídeo d'aquesta experiència", s'ha dit per megafonia. També s'ha recordat que en algun moment els telèfons rebrien l'alarma de protecció civil que avisarà de pluges fortes. Efectivament, sona a les 21.47 h, quan fa uns 25 minuts que ha començat l'experiència.

Cargando
No hay anuncios

Rosalía ha canviat de posició per mirar el públic tan bon punt ha sonat la primera cançó de Lux: Sexo, violencia y llantas. Un gran teló blanc, com el vestit de Rosalía, servia per projectar les lletres de les cançons mentre la Sala Oval quedava a les fosques. Un elegant joc de llums a l'escenari i la música, res més. Els periodistes que estan asseguts a les grades tenen una perspectiva prou curiosa: a baix, tothom assegut en cadires mirant un altar-llit gegant. Tan aviat semblava un casament minimalista com un funeral alternatiu. Superada la impressió visual i assimilada la performance de pocs gestos de Rosalía, l'atenció es lliura plenament a la música. El primer moviment del disc acaba amb una ovació després del dramatisme de la balada ària Mio Cristo piange diamante. La reacció la situa com una de les cançons més emocionants del disc.

Cargando
No hay anuncios

Entre el públic seduït per l'escolta de Lux hi ha l'alcalde de Barcelona, Jaume Collboni; el ministre espanyol de Cultura, Ernest Urtasun; esportistes com el lluitador d'arts marcials Ilia Topuria; personatges televisius com Belén Esteban; actrius com Carmen Machi i Rossy de Palma; músics com Rodrigo Cuevas, Julieta, Amaia, Lia Kali, Álvaro Soler, Samantha Hudson, els Amaral i els Estopa; periodistes com Jordi Évole; humoristes com Berto Romero i actors com Paco León, a més del director del festival Cruïlla, Jordi Herreruela; i dels exdirectors del Sónar, Sergio Caballero.

Quan comença el segon moviment del disc amb Berghain, l'escenari s'enfosqueix i Rosalía s'asseu. És una situació estranya: és ella qui observava el públic, com si comprovés que tothom estava fent el que calia, una cosa tan contracultural avui dia com escoltar un disc de cap a peus, i amb una bona qualitat de so que amplifica l'impacte de l'obra mestra de l'artista de Sant Esteve Sesrovires. Més estrany és el que passa quan sona La yugular: Rosalía sembla que mou els llavis, com si volgués cantar-la. Més ovacions després de Jeanne i La rumba del perdón. Apugen la implicació dels convidats, que es posen drets quan Magnolias tanca l'experiència. Rosalía baixa de l'escenari, camina entre el públic (ningú gosa tocar-la) i desapareix de la Sala Oval del MNAC. És el punt final d'una operació de promoció que desemboca en la publicació de Lux.

Cargando
No hay anuncios

Màrqueting accidentat

Doctors té la Santa Església del màrqueting que analitzen l'estratègia de llançament del disc nou de Rosalía, que es publicarà aquest divendres però que dos dies abans ja s'ha filtrat en algunes xarxes. Més enllà de les pistes que l'artista va escampar a Instagram i Substack, el primer moment obertament promocional va ser una entrevista al número de setembre d'Elle, una revista de moda. Després va xerrar en català i de manera prou informal amb Mar Vallverdú al pòdcast Radio Noia de Ràdio Primavera Sound. Més endavant, va anunciar el títol, Lux, i la data de publicació, el 7 de novembre, amb un accidentat directe a TikTok i Instagram que va culminar mostrant un anunci al Teatre Callao de Madrid (ara també n'hi ha un a Barcelona). Després d'aquella acció de màrqueting de guerrilla conduint un cotxe per carrers madrilenys va arribar una entrevista a Los 40 per anunciar que Rosalía actuaria el 7 de novembre a la gala de Los 40 Awards que se celebra a València.

Cargando
No hay anuncios

Un cop publicat el single Berghain i calmada la set del fandom que demanava alguna cançó nova, van arribar entrevistes a mitjans nord-americans, mexicans, francesos... Paral·lelament, organitzava listening parties; és a dir, trobades per escoltar el disc en primícia abans que es publiqui. Tres d'aquestes festes han comptat amb la presència de Rosalía: la de Ciutat de Mèxic del 28 d'octubre, la de Nova York l'1 de novembre i la del 5 de novembre a Barcelona, justament el dia que s'ha filtrat el disc i que s'han desembargat les crítiques dels mitjans catalans i espanyols.

Cargando
No hay anuncios