El Liceu hereta "la discrepància" entre Katharina Wagner i Iréne Theorin
El teatre de la Rambla estrena una nova producció de 'Lohengrin' dirigida per la besneta de Richard Wagner
Barcelona"Només Katharina Wagner es podia permetre reinterpretar Lohengrin en una nova dramatúrgia en què els bons són dolents i els dolents són bons", diu el director artístic del Liceu, Víctor Garcia de Gomar. Per dir-ho amb grandiloqüència wagneriana, la sang legitimaria que la besneta de Richard Wagner capgiri la història i converteixi l'heroi immaculat de l'òpera del besavi en un home que amaga un crim inconfessable. Així es presenta aquesta producció de Lohengrin amb direcció escènica de Katharina Wagner que s'estrenarà al Liceu el 17 de març, i de la qual es faran sis funcions fins al 30 de març. És la mateixa producció que havia d'estrenar-se el març del 2020, però que es va cancel·lar a causa de la pandèmia de coronavirus. "Ja estava molt treballada aleshores", assegura Josep Pons, que dirigirà l'Orquestra del Liceu en les sis funcions. Per cert, entre altres elements, el muntatge inclou un cigne robòtic i un llac artificial que estan afegint complexitat als assajos.
El repartiment és wagnerià de mena, amb el tenor alemany Klaus Florian Vogt (Lohengrin), la soprano noruega Elisabeth Teige (Elsa), el baríton islandès Ólafur Sigurdarson (Telramund), el baix austríac Günther Groissbock (Heinrich) i la soprano sueca Iréne Theorin (Ortud). Res no és senzill en l'univers wagnerià, i Theorin cantarà en cinc de les sis funcions, però no la nit de l'estrena, en què el paper d'Ortud l'assumeix la finlandesa Miina-Liisa Värelä. Així ho va anunciar el mateix Liceu fa unes setmanes en un comunicat que explicava que "aquest ajustament en el repartiment respon a desacords artístics entre Iréne Theorin i la directora d'escena de la producció, Katharina Wagner". Ni Katharina Wagner ni Iréne Theorin han participat en la roda de premsa que s'ha fet aquest dijous al Liceu. "La Katharina no se sentia còmoda per assistir a la roda de premsa", l'ha excusat Garcia de Gomar, que, interrogat sobre els "desacords", ha dit que "venen d'una discrepància externa al teatre", "una discussió" que tenen la directora i la soprano des de fa temps.
Si no es poden ni veure, com és que comparteixen aquesta producció? "Som hereus d'aquest problema –admet el director artístic del Liceu–. Lohengrin s'havia d'haver estrenat el 2020, i quan vam tancar el contracte amb Iréne Theorin el conflicte [amb Katharina Wagner] encara no havia aparegut. La Iréne ha estat la referència wagneriana en aquest teatre, on ha cantat a Siegfried, Götterdämmerung, Tristan und Isolde i Die Walküre, i de cap manera la volíem perdre. No estàvem disposats a perdre-la, sinó a buscar un espai d'entesa". La solució: que la soprano sueca no participi en l'estrena. "Mirem tots de ser professionals per vèncer els obstacles", conclou Garcia de Gomar. Segons explica Katharina Wagner a La Vanguardia, la discrepància va sorgir al festival de Bayreuth de 2022, quan Theorin, en ser xiulada pel públic de Die Walküre, va reaccionar fent la figa. Wagner considera que va ser una resposta "inapropiada".
Els matisos d'Ortud i Lohengrin
La situació és si més no excèntrica, però en qualsevol cas l'Ortud del dia 17 està en bones mans perquè, segons Josep Pons, "l'Ortud de Miina-Liisa Värelä és magnífica". Curiosament, la soprano finlandesa ja va substituir Theorin al Liceu a Ariadne auf Naxos el 2021. "Sempre m'ha agradat interpretar aquest personatge per tots els matisos que té", assegura Värelä. I matisos no en falten en la proposta que fa Katharina Wagner. L'òpera de Richard Wagner, estrenada el 1850 a Weimar, explica la història de Lohengrin, el cavaller del cigne que apareix per defensar Elsa, acusada d'haver assassinat el seu germà Gottfried, l'hereu del ducat de Brabant. L'acusació la formula Telramund, que perdrà el combat amb Lohengrin, que li perdona la vida. El conflicte moral de l'òpera es desenvolupa al voltant de la condició que Lohengrin imposa a Elsa per ser el seu cavaller: que mai no li pregunti el nom ni l'origen. Ortud, l'esposa de Telramund, maquina amb màgia i intrigues a la manera de Lady Macbeth per esbrinar la identitat de Lohengrin i recuperar el poder perdut.
"Sí, soc la bruixa, la dolenta de la pel·lícula", diu Värelä. Però l'Ortud que ha imaginat Katharina Wagner pren una altra dimensió. "És l'únic personatge que busca deliberadament la veritat". "He hagut de replantejar lleugerament quin és el seu paper", diu Värelä. En la mateixa tessitura es troba Klaus Florian Vogt, un tenor wagnerià que ha deixat empremta al Liceu. Ha d'interpretar un Lohengrin "que agafa un significat especial pel secret que amaga": és l'assassí de Gottfried, i així ho mostra Katharina Wagner en la primera escena de l'òpera, en què el públic i un cigne robòtic són testimonis del crim. "Aquest secret té un impacte en la manera com es canta", admet Vogt. Entre l'una i l'altra hi ha Elsa. "M'he d'adaptar a tots dos, perquè ara ell és més dolent, i l'Ortud em vol ajudar. I això ha de ser creïble", explica Elisabeth Teige, que debuta al Liceu. "Aquesta és la meva segona Elsa, la primera la vaig interpretar fa nou anys, i ara hi he trobat altres matisos vocals i dramàtics", afegeix Teige.
El repartiment el completen Günther Groissbock, Roman Trekel, Jorge Rodríguez-Norton, Gerardo López, Guillem Batllori, Toni Marsol, Carmen Jiménez, Raquel Lucena, Mariel Fontes, Gloria López, Elisabeth Gillming, Yuliia Safonova, Mariel Aguilar i Elizabeth Maldonado. I cal destacar l'important paper del Cor del Liceu, "que està extraordinari", tal com assegura el mestre Josep Pons. "Estem molt orgullosos dels cossos estables del teatre", diu Pons, content de tenir un bon instrument per entomar aquest Wagner encara hereu de "les articulacions de Schubert i Mendelssohn".