Cultura 29/07/2021

Un ‘Orlando’ de Händel que dialoga amb Virginia Woolf

Rafael R. Villalobos i els Vespres d'Arnadí estrenen una versió escènica i musical del clàssic

2 min
L'equip creatiu de l''Orlando' dijous a Peralada

BarcelonaEl Festival Internacional Castell de Peralada no ha renunciat, malgrat les limitacions pandèmiques, a estrenar una nova producció operística aquest estiu: serà una versió escènica i musical de l’Orlando de Händel amb direcció del dramaturg Rafael R. Villalobos i els vint músics de la formació barroca Vespres d’Arnadí, dirigida per Dani Espasa, que s’ha vist amb l’obligació de retallar i “amplificar subtilment” tots els intèrprets i l’orquestra per poder millorar l’acústica d’una peça barroca que poques vegades es pot veure a l’aire lliure i en un aforament tan important. “És una experiència innovadora però que pot donar peu a altres produccions”, opina Espasa, que considera Orlando “una de les meravelles de la música”. 

Però les singularitats de la producció no acaben aquí. Villalobos ha volgut emmirallar el llibret anònim de l’òpera –basat en el poema èpic de Ludovico Ariosto de 1532– en una altra obra excepcional, l’Orlando de Virginia Woolf (1928), perquè ha trobat que els personatges de l’òpera i de la biografia encaixen a la perfecció, en especial el triangle amorós entre Dorinda, Medoro i Angélica (aquí interpretades per Marie Lys, Eve-Maud Hubeaux i Sabina Puértolas), que serien Virginia Woolf, la seva amant, autora i aristòcrata Vita Sackville-West i l’escriptora Violet Trefusis, també, al seu torn, amant de Sackville-West. “Amb aquesta obra Händel evoluciona i s’allunya del formalisme i trenca amb les estructures barroques, com Woolf trenca amb el gènere biogràfic”, reflexiona el dramaturg, que ha plagat l’òpera de referències Woolfianes que es podran copsar en una lectura més profunda. El leitmotiv de l'òpera és "la literatura com a mirall en què ens veiem reflectits", diu el director, que ha treballat amb Albert Faura en el disseny d’il·luminació i amb Emanuele Sinisi en el disseny d'escenografia i atrezzo.

Guiant l’espectacle, el soldat embogit i enamorat d’Angelica, Orlando, un alter ego de Medoro i de la mateixa Virginia Woolf, interpretat pel contratenor Xavier Sabata, “un amic, un muso i l’ànima de la producció”, segons Villalobos. Per a Sabata, el director no deforma l’original per encabir la seva lectura, sinó que n’extreu l’essència “que ja era a dins”. Tot el repartiment ha assegurat que havia gaudit en aquesta lectura lliure de Händel que fa evolucionar "personatges pastorals cap a personatges més complexos psicològicament" amb un temps d’assaig rècord de dues setmanes. El festival espera que la funció única d’aquest divendres tingui recorregut més enllà de l’estiu.

stats