Patrimoni

La jutgessa rebutja els recursos de la Generalitat i el MNAC i limita l'entrada als magatzems a les obres en litigi

El museu assegura que totes les pintures murals de Sixena de la demanda estan a les sales i que no n'hi ha cap a la reserva

ARA
26/11/2025

BarcelonaLa jutgessa d'Osca ha rebutjat els recursos de la Generalitat i el Museu Nacional d'Art de Catalunya (MNAC) contra l'escrit que autoritzava l'Ajuntament de Vilanova de Sixena a interrogar els tècnics del museu i a entrar al magatzem per buscar més frescos del monestir. La interlocutòria indica que l'entrada al magatzem es limita a les obres que estan en litigi –incloses en el document número 11 de la demanda– i que "no es trobin situades a les sales" 16 i 17 del museu. "Tot això amb la finalitat de permetre fer un cronograma definitiu per la part executant", diu el text. En aquest sentit, el MNAC assegura que no n'hi ha cap a la reserva i que totes es troben en les dues sales. Segons els responsables del MNAC, les obres en litigi estan "perfectament identificades i assenyalades" a la sentència i són les que s'exposen a les sales 16 i 17.

Pel que fa a l'interrogatori de tècnics, la interlocutòria apunta que l'autorització se circumscriu "exclusivament" a facultar els tècnics designats per l'Ajuntament de Vilanova de Sixena per "recavar dels tècnics del MNAC i del govern d'Aragó la informació necessària per emetre els seus respectius informes, amb la finalitat última de permetre a la part executant l'elaboració del cronograma oportú".

Cargando
No hay anuncios

Al magatzem no n'hi ha cap

Fonts del MNAC han assenyalat a l'ACN que l'escrit de la jutgessa els dona la raó perquè s'hi indica que la mesura d'entrar als magatzems del museu es "limita" a si hi ha alguna de les pintures assenyalades a la sentència que no estiguin a les sales 16 i 17. En aquest context, el museu assegura que totes les obres murals de Sixena en litigi estan a les sales i no n'hi ha cap al magatzem. Segons els responsables del MNAC, les obres en litigi estan "perfectament identificades i assenyalades" a la sentència i són les que s'exposen a les sales 16 i 17. El 4 de novembre el museu ja va dir que l’objecte de la sentència estava definit: les pintures de les sales 16 i 17 del MNAC. També va dir que no estava dins del procediment entrar a les reserves a buscar més elements.

Cargando
No hay anuncios

Per la seva banda, el govern aragonès ha explicat que, pel que fa a l'interrogatori dels tècnics, l'autorització judicial "se circumscriu a recavar informació necessària per part dels tècnics de l'Ajuntament de Vilanova de Sixena per fer els informes, amb la finalitat de permetre a la part executant l'elaboració del cronograma oportú". Per altra banda, l'advocat de l'Ajuntament, Jorge Español, ha explicat a l'ACN que ha requerit la jutgessa que enviï la policia judicial per entrar als magatzems.