El Govern fa un pas enrere però els taxistes mantenen la vaga

Malgrat el pas de Territori, que proposa ampliar el temps per demanar un VTC, el sector ho veu insuficient i manté la vaga

"La Generalitat farà el que ens surti dels collons". Aquest era el desacomplexat vaticini d'Álvarez just després que el sector aixequés la vaga que van fer l'estiu passat. Veient el que ha passat les últimes 48 hores, deu pensar que no anava gaire errat amb aquella frase. L'endemà que la Generalitat els presentés el projecte de decret amb què volia regular les VTC, que tant els taxistes com les VTC consideren insatisfactori, els taxistes van forçar el Govern a fer un pas enrere. Tot i així, gairebé a mitjanit van decidir mantenir la vaga indefinida i el col·lapse a la Gran Via de Barcelona, a l'espera que la Generalitat concreti aquest dimarts les promeses que els va fer ahir. Aquest matí Álvarez ha adreçat un missatge al sector per demanar als taxistes de fora de Barcelona que vagin a la protesta. "El que estem fent a Barcelona és lluitar per tot Catalunya", ha dit: "Heu de parar i venir a Barcelona, companys; us necessitem". 

Al voltant de les deu de la nit el departament de Territori va arribar a un principi d'acord amb els sindicats de taxistes després de mantenir una reunió en què l'altra part del conflicte, les VTC, no van ser convidades. Després d'una reunió de quatre hores a tres bandes entre Territori, el taxi i l'Àrea Metropolitana de Barcelona (que defensa la mateixa posició que els taxistes), el conseller Damià Calvet va proposar afegir al seu decret "una forquilla de temps addicional" –sense donar xifres concretes– que els ajuntaments o l'Àrea Metropolitana de Barcelona podran sumar als 15 minuts d'antelació que s'exigirà abans de poder demanar un servei a una VTC. Els taxistes van convocar una vaga indefinida divendres i van bloquejar la Gran Via perquè consideraven que aquest temps era insuficient. El Govern va obrir la porta a incrementar l'interval, a condició que el sector desconvoqués la vaga ahir.

Les claus per entendre el conflicte que enfronta el taxi amb les VTC

Els sindicats de taxistes defensaven que aquesta oferta "obre la porta" a millorar les condicions, tal com exigien. Però, reunits en assemblea, els taxistes van votar en contra de la proposta i s'esperaran a reunir-se dimarts a la tarda amb Territori i a saber quin serà aquest temps addicional que es fixarà per decidir si aixequen la vaga o no. Caldrà veure, doncs, si l'oferta de la Generalitat es manté o si les negociacions comencen de zero arran de la negativa del taxi de posar fi a la protesta.

Calvet va explicar que aquest temps extra es definiria depenent de "determinats criteris territorials i ambientals", és a dir, tenint en compte si es tracta d'una gran ciutat com Barcelona. A més, va afirmar que tindria en compte la durada del trajecte per fixar el temps d'espera per contractar un VTC. El sector del taxi va començar aquestes noves reclamacions exigint un mínim de 24 hores, però els últims dies els líders del col·lectiu han suggerit que també es conformarien amb sis hores d'antelació i, fins i tot, amb tan sols tres. Les VTC creuen que, sigui quin sigui el termini exacte, aquest requisit posa en perill el seu negoci.

Un decret de “llarg recorregut” que dura un sol dia

Tot i així, qui hauria d'afegir la forquilla de temps addicional al seu reglament seria l'AMB, que tindria més protecció jurídica si el decret ja ho preveu. "Creiem que aquesta combinació continua tenint fermesa jurídica", va dir el conseller. Calvet també mantindrà una trobada demà amb el sector de les VTC, que ahir va criticar la Generalitat per no haver-los convocat a la reunió. A propòsit del perquè d'aquesta oferta, el titular de Territori va assegurar que el Govern havia respost al "neguit" dels taxistes. "Hi ha una realitat, que tenim una vaga al carrer, i fem una sèrie de propostes perquè poden ajudar a solucionar un conflicte", va assegurar.

El pes de les indemnitzacions

Un punt no gens clar del conflicte és què passarà amb les indemnitzacions que reclamen les dues parts en cas de considerar-se perjudicades. Les VTC fa mesos que avisen que deixar-los sense marge per operar costarà més de 1.000 milions a la Generalitat. Quan l'octubre passat Foment va aprovar el decret que traspassava les competències sobre les VTC a les autonomies es va encendre una alarma entre els representants al Congrés del PDECat i ERC. Els dos partits van demanar que en les esmenes del decret –que encara s'ha de tramitar al Congrés– quedés escrit explícitament que la factura correria a càrrec de l'Estat.

Aquest punt encara està en l'aire perquè la tramitació ha quedat bloquejada al Congrés i es podria retardar fins més enllà de les eleccions municipals i autonòmiques del maig. Preguntat per aquest tema, Calvet va defensar divendres que la Generalitat no podia "estar-se de braços plegats davant d'aquest bloqueig", i és per això que havia decidit presentar la seva pròpia regulació.

Més continguts de