Economia 31/03/2015

Mig any de recuperació al comerç

Les vendes dels botiguers pugen un 3,7% al febrer a Catalunya, el sisè mes consecutiu en positiu

Dani Sánchez Ugart
3 min
La patronal de petits botiguers vol que els comerços puguin obrir a tot Catalunya els diumenges de desembre i durant les rebaixes.

BarcelonaLa bona marxa del comerç no troba cap aturador. Al febrer, el sector va acumular el sisè mes consecutiu d'alces, segons les dades que ha publicat aquest dimarts l'Institut Nacional d'Estadística (INE). En concret, els botiguers catalans van vendre al un 3,7% més que en el mateix mes de l'any anterior, després de l'embranzida que havia agafat la facturació comercial coincidint amb la campanya de Nadal –les vendes van créixer un 6,8% al desembre.

Inscriu-te a la newsletter Economia Informació que afecta la teva butxaca
Inscriu-t’hi

La xifra suposa la confirmació de la tendència alcista en un mes sense condicionants comercials. Però suposen també una moderació de la tendència a l'alça, i retalla un punt el creixement que es va marcar al gener, mes d'inici de les rebaixes d'hivern, quan van pujar un 4,7%. Aquesta moderació mensual també coincideix amb les dades per al mateix mes de l'associació de petites cadenes comercials catalana Comertia. En el seu cas, la facturació va créixer al febrer un 3,2%, en termes interanuals, 1,7 punts menys que al gener, segons van informar fa unes setmanes. En el cas de la patronal de les petites cadenes, però, el menor increment de la facturació s'explica per l'excepcional mes de febrer de l'any passat, amb el qual es comparen les dades d'aquest febrer. Aleshores les vendes van augmentar un 6,1% entre els seus associats. Al conjunt del sector, en canvi, segons les dades de l'INE, al febrer del 2014 les vendes del comerç van caure un 0,7%.

Sigui com sigui, les xifres publicades ahir tornen a situar el rendiment del sector comercial a Catalunya per sobre de la mitjana estatal, on la facturació comercial va créixer un 2,6% al febrer, també en el sisè mes consecutiu a l'alça. Aquest extrem ha estat una constant en l'últim mig any i cal remuntar-se al juny de l'any passat per trobar un mes en què el sector es comportés pitjor a Catalunya que a la resta de l'Estat. Això, els petits comerciants ho entenen com una mostra de la millor capacitat de resistència del model comercial català, més restrictiu pel que fa a hores d'obertura i equipaments comercials que la mitjana espanyola. Tot i així, al febrer passat, la comunitat autònoma on el comerç està més liberalitzat, Madrid, va tenir un millor comportament pel que fa a l'evolució de les vendes que Catalunya, amb un increment de les vendes del 4,1%, en el segon mes consecutiu que això passa.

Pel que fa a l'ocupació, en canvi, Catalunya va seguir mostrant un millor comportament que la mitjana espanyola i també que la capital estatal. En concret, els ocupats van augmentar un 1,2% a Catalunya, mentre que al conjunt de l'Estat ho va fer en menys de la meitat, un 0,5%, segons l'INE. A Madrid, per la seva banda, l'ocupació va pujar un 0,6%, per sobre de la mitjana espanyola, però la meitat que a Catalunya. Fa 11 mesos que l'ocupació al comerç registra taxes positives a Catalunya, mentre que porta 10 mesos tenyit de verd al conjunt de l'Estat, i a Madrid la taxa positiva del febrer va suposar trencar una ratxa de més de dos anys sense créixer.

La bona marxa de les vendes dels últims sis mesos no serveixen per recuperar el terreny perdut durant la crisi. Més enllà de les variacions anuals, l'índex del comerç minorista que elabora l'INE (una referència que marca la salut del sector en comparació amb qualsevol moment anterior) es troba encara un 7,5% de les dades del mateix mes de febrer de l'any 2008, just a l'inici de la crisi. L'evolució durant la crisi d'aquest indicador, però, també mostra una clara capacitat de resistència del comerç català, superior de manera gairebé constant a la mitjana espanyola.

Per modalitats

Pel que fa als diferents tipus de locals, a diferència del que va passar al gener, quan les grans superfícies van tenir un millor comportament que les petites botigues, al febrer es va capgirar la tendència. En concret, a tot l'Estat (l'INE no dóna dades per modalitats segregades per comunitats) les empreses unilocalitzades (equivalents al petit comerç) van registrar un increment de les vendes del 3,7%, la modalitat que més va créixer, mentre que les grans cadenes (com Zara o Mango) van créixer un 2,8%, les grans superfícies un 2,5% i les petites cadenes un 1,3%. En l'ocupació per modalitats, el petit comerç va ser l'únic que va generar ocupació a tota Espanya, amb un increment de les plantilles del 1,9%, mentre que la resta de formats van perdre entre un 0,1% i un 1,6%. "El model comercial català és un model d’èxit i que genera millors resultats pel que fa a facturació i a ocupació, respecte a altres de més liberals implantats en altres comunitats autònomes", va considerar la Confederació de Comerç de Catalunya (CCC), patronal que agrupa els petits botiguers.

stats