Vueling, incapaç de garantir els vols d’aquest estiu

La companyia culpa una vaga a França dels seus problemes, però les administracions no se la creuen

Vueling ha decidit aquest dilluns canviar d’estratègia i, finalment, s'ha atrevit a donar la cara... abans de començar a rebre bufetades. Tant el govern de la Generalitat com el de l ’Estat han compartit contundència a l’hora d’exigir responsabilitats a l’aerolínia que ha provocat una de les pitjors operacions sortida que ha viscut l’aeroport del Prat. Però mentre les dues administracions reclamen compromís i garanties per a aquesta temporada d’estiu, els responsables de l’aerolínia han estat incapaços de fer-ho. Més enllà de les disculpes del president de la companyia, Javier Sánchez-Prieto, Vueling no ha pogut fer res més que prometre que la situació millorarà, tot i que no ha concretat terminis, al mateix moment en què ha anunciat  18 noves cancel·lacions per aquest dimarts des del Prat (i 40 en tota la seva xarxa), en aquest cas atribuïdes a la vaga de serveis públics a França. El conseller de Territori, Josep Rull, estat clar: “Estem preocupats pel que pugui passar del 15 de juliol al 15 d’agost, quan hi ha el màxim trànsit i volum d’operacions”.

El director comercial de l’aerolínia catalana, David García Blancas, va comparèixer per primera vegada davant els mitjans ahir al matí com a preludi a les reunions que ha mantingut a la tarda amb la Generalitat i el ministeri de Foment, després que aquest últim li hagi obert un expedient pel caos operatiu de les últimes setmanes. García Blancas ha fluctuat entre disculpes i promeses de millora sense saber delimitar les causes concretes del caos. A més, quan se li ha preguntat obertament si aquesta situació se solucionarà en les pròximes setmanes, en cap cas ho ha garantit. El directiu ha reconegut deficiències en la planificació de la temporada, però ha continuat atribuint bona part de la responsabilitat del caos a les vagues de França. “La situació està millorant”, ha assegurat. Tanmateix, avui l’aerolínia ha hagut d’anul·lar dos vols al Prat i prop d’un 49% dels seus vols des de Barcelona també han sortit amb retard.

La primera aerolínia del Prat, però, sí que ha anunciat algunes mesures. García Blancas ha explicat que des de dimarts passat -quan van cancel·lar 56 vols- han comprat sis avions nous i s’han contractat 32 pilots més i 130 persones d’atenció al client, una de les seves grans assignatures pendents. Amb tot, el representant de Vueling ha negat que s’hagin venut més bitllets dels que podien gestionar. Els treballadors de la companyia ja feia un any que alertaven d’una “situació límit” i la mateixa aerolínia ha reconegut que aquesta situació la va provocar l’antiga direcció liderada per Àlex Cruz, ara president de British Airways, del mateix hòlding que Vueling, Iberia i Aer Lingus, el grup IAG.

En el punt de mira

El ministeri de Foment i les conselleries d’Empresa i Territori i Sostenibilitat s'han reunit avui gairebé simultàniament amb els responsables de Vueling. Per la seva banda, el ministeri en mans d’ Ana Pastor ha exigit a l’aerolínia que presenti immediatament un pla de contingència per saber com planificarà l’estiu, un document que Vueling ha de presentar demà especificant els vols programats, els mitjans i la tripulació per cobrir tota la temporada d’estiu. Al mateix temps, el ministeri ha exigit que compleixi amb les indemnitzacions per als passatgers afectats.

La Generalitat, per la seva banda, ha optat per seguir de prop la gestió de l’aerolínia i ha anunciat que crearà una comissió que es reunirà setmanalment amb Vueling a partir de dilluns que ve per fer un seguiment de l’operativa i garantir que es compleixen els compromisos amb els usuaris.

“Estem parlant d’un model de gestió absolutament centralista que provoca que l’aeroport de Barcelona estigui dominat totalment pel baix cost”

JOSEP RULL CONSELLER DE TERRITORI I SOSTENIBILITAT

El conseller Josep Rull ha especificat, a més, que el Govern ha reclamat dades concretes sobre l’afectació real després de les cancel·lacions i retards que s’han anat repetint i acumulant les últimes setmanes. Vueling, però, ha estat incapaç de donar aquestes dades i Rull ha exigit que dilluns que ve les tinguin.

Picabaralla amb Madrid

Els problemes de Vueling al Prat han tornat a obrir la porta als retrets i reclamacions entre el govern català i l’espanyol pel que fa a les competències de gestió aeroportuària de l’aeroport del Prat. “Estem parlant d’un model de gestió absolutament centralista que provoca que l’aeroport de Barcelona estigui dominat totalment pel baix cost”, ha etzibat el conseller de Territori. I ha afegit: “No ens resignem a acceptar que l’aeroport de Barcelona sigui un alimentador de Madrid per als vols de llarg abast”.

De fet, Rull ha deixat la pilota a la teulada de l’Estat: “Cal que l’administració formalment competent estigui a l’altura; està molt bé que la ministra de Foment mostri fermesa i anunciï càstigs, però hi havia indicis que permetien anticipar-se”. Durant la compareixença, el Govern s'ha mostrat incrèdul amb les explicacions de Vueling, que continua parlant de França. “ Tot això no sembla un tema provocat per una vaga concreta, hi ha més elements”, ha sentenciat Rull.