MadridLa llei de mobilitat sostenible haurà de tornar al Congrés dels Diputats després que aquest dimecres el PP hi introduís una vuitantena d'esmenes durant la seva votació al Senat, on compta amb majoria absoluta. Entre els canvis que els populars han posat damunt la taula n'hi ha un que ha disparat les alarmes a Aena: la congelació de les taxes aeroportuàries.
Inscriu-te a la newsletter EconomiaInformació que afecta la teva butxaca
Inscriu-t’hi
En un comunicat fet públic aquest dimecres a la nit, hores després de la votació al Senat, el gestor aeroportuari espanyol advertia que la proposta posa en perill el pla inversor anunciat per al període 2027-2031 de gairebé 13.000 milions d'euros. En concret, els 9.991 milions que corresponen a la inversió regulada, cosa que esquitxa, també, l'aeroport del Prat.
"Si l'esmena prospera [...] i es limita per llei la remuneració de l'activitat aeronàutica d'Aena sense cap argument econòmic racional, el dany al sistema aeroportuari espanyol, a Aena i als seus accionistes podria ser considerable; i la companyia hauria de revisar les inversions previstes als aeroports espanyols els pròxims anys, cosa que afectaria negativament els territoris d'Espanya que acullen les infraestructures", s'ha advertit des de la companyia a través de la Comissió Nacional del Mercat de Valors (CNMV). Tot plegat, li ha suposat a Aena una caiguda a borsa aquest dijous d'un 5,65% deixant l'acció a 22,38 euros.
Com que s'han introduït esmenes, el text ha de tornar al Congrés dels Diputats i és aquí on Aena veu una finestra oberta perquè es reverteixin els canvis del PP. Un cop la norma s'hagi de votar a la cambra baixa espanyola, el PSOE i els partits del bloc d'investidura podrien rebutjar les aportacions dels populars i ratificar el text que es va votar originàriament el mes d'octubre. En aquest cas, el bloqueig de Junts a les lleis del govern espanyol no hauria de suposar un impediment perquè des del partit han assegurat que aquesta norma queda fora del veto.
"Crida l'atenció la singular tècnica legislativa del text del Partit Popular que, a conseqüència de la seva gramàtica i lèxic opacs, genera confusió sobre la seva interpretació i abast. De fet, l'esmena planteja dubtes sobre el seu encaix en el marc normatiu", indica Aena en el seu comunicat. Per això, més enllà del rebuig a l'esmena, el gestor aeroportuari fins i tot apunta que la confecció tècnica del text no només és "millorable", sinó que provoca "inseguretat jurídica".
Noves taxes
Aena defensa que "no existeix" una correlació estadísticament significativa entre els preus dels bitllets i les tarifes que proposa. "Representen un percentatge reduït del preu del bitllet d'avió", sostenen des del gestor aeroportuari, que defensen que es tracta d'una via d'ingressos "necessària" per adaptar la demanda aèria dels aeroports estatals. A més, des del gestor es recorda que va ser el Partit Popular que entre els anys 2014 i 2015 va impulsar la transformació d'Aena i la va convertir en l'empresa privada que és avui dia (un 51% del capital social està en mans públiques). "El canvi arbitrari d'unes regles de joc transparents en un sector regular és desconcertant", s'adverteix des d'Aena.
Aena està, precisament, negociant noves taxes aeroportuàries per al 2026. La intenció és apujar-les, cosa que ha obert una guerra amb companyies com Ryanair. En el seu moment, el gestor aeroportuari va plantejar cobrar 68 cèntims més per passatger, un 6,5% més, fins a un màxim d'11,03 euros per viatger.
Una consultora holandesa s'encarregarà de millorar les compensacions ambientals de l'ampliació del Prat
L'ampliació del Prat continua fent passes endavant. La Generalitat, a través d'Aeroports de Catalunya, ha seleccionat l’empresa Arcadis per dur a terme el servei d’assistència ambiental del projecte, tenint en compte que afectarà espais naturals protegits de la Xarxa Natura 2000, la Ricarda i el Remolar, i la Comissió Europea serà qui hi dirà l'última paraula.
L'empresa seleccionada és una consultoria especialitzada en solucions d’enginyeria i disseny sostenible. Creada l’any 1888 als Països Baixos, compta actualment amb més de 36.000 professionals en més de 30 països. Ha treballat en projectes d'ampliació d'infraestructures, com l’aeroport de Brussel·les o els ports de Rotterdam i d’Anvers. També ha participat en projectes de gestió sostenible a les costes dels Països Baixos i Bèlgica.
Durant un any, Arcadis haurà de preparar un full de ruta de l’avaluació ambiental que millorarà la proposta de mesures compensatòries que es va presentar abans de l'estiu. Segons el Govern socialista, les compensacions multiplicaran per deu la superfície alterada per les obres, amb 270 hectàrees. Per això, caldrà adquirir, restaurar i gestionar nous terrenys perquè puguin comptar com a entorns naturals i que Europa els validi. Cal no oblidar que encara no s'han acabat d'executar les mesures compensatòries de l'ampliació del Prat del 2002. Es preveu la creació d'una anella verda que interconnecti els espais protegits i agrícoles que hi ha al voltant de l'aeroport i la posada en marxa d'un fons ambiental de l'aeroport, al qual Aena destinarà recursos per millorar el delta del Llobregat.