Ryanair retallarà un 5% la seva oferta a l'aeroport de Barcelona aquest hivern

El Prat no se salva de la reducció de seients que aplicarà l'aerolínia per la pujada de les taxes aeroportuàries

Ryanair cancel·la rutes a Barcelona per les taxes aeroportuàries
3 min

BarcelonaEn la seva batalla contra Aena, Ryanair també reduirà l'oferta a Barcelona durant la temporada d'hivern, trencant amb les previsions de creixement que tenen la resta de companyies. La retallada al Prat és una conseqüència de l'eliminació de vols en aeroports regionals espanyols i de les Canàries que ha anunciat l'aerolínia irlandesa després de conèixer la intenció del gestor aeroportuari d'apujar les taxes de cara al 2026.

Inscriu-te a la newsletter Economia Informació que afecta la teva butxaca
Inscriu-t’hi

"Aquests ajustos formen part de les retallades que s'han fet en aeroports regionals; Ryanair s'ha vist obligada a suprimir un milió de seients perquè era econòmicament inviable operar determinades rutes amb l'actual sistema de taxes d'Aena per a aquestes instal·lacions i amb l'increment excessiu que entrarà en vigor l'any vinent", remarquen fonts de la companyia aèria, la principal a Espanya per nombre de passatgers i la segona a l'aeroport de Barcelona.

Les afectacions més importants es produiran amb el tancament de la base de Santiago i la cancel·lació de tots els vols a Vigo i Tenerife Nord. També es reduirà la capacitat dels aeroports de Saragossa, Santander, Astúries i Vitòria, a banda de mantenir tancats els de Valladolid i Jerez. Altres companyies de baix cost com les catalanes Vueling i Volotea o l'hongaresa Wizz Air estan aprofitant la decisió de Ryanair per fer-se fortes en les ubicacions que està abandonant la companyia liderada per Michael O'Leary.

No és la primera vegada que Ryanair pren aquesta decisió; ja va fer una cosa similar la temporada d'estiu de l'any passat, quan va eliminar 800.000 seients i va deixar d'operar a Jerez i Valladolid. El seu conseller delegat ja ha amenaçat amb retallar-ne un milió més de cara a l'estiu que ve. També ha dut a terme els mateixos moviments en altres mercats com França, Alemanya i Àustria.

Amb la intensa onada inversora prevista per als pròxims anys, en què figuren projectes com l'ampliació del Prat, Aena va aprovar, a finals de juliol, la pujada més alta en els últims deu anys de les taxes aeroportuàries, un dels elements que configuren els preus dels bitllets d'avió. A partir del març del 2026, l'empresa cotitzada vol cobrar 68 cèntims més per passatger, un 6,5%, fins a un màxim d'11,03 euros per viatger.

"Les tarifes aeroportuàries d'Aena són extraordinàriament competitives i molt inferiors a la d'altres operadors europeus comparables", subratllen des del gestor aeroportuari. Una opinió que no comparteixen des de Ryanair, que considera que els aeroports regionals espanyols "s'estan quedant enrere respecte a altres països com Itàlia, Suècia, Polònia o el Marroc, que estan reduint els costos d'accés i atraient trànsit, turisme i ocupació a les seves regions".

El govern espanyol no ha estalviat les crítiques a Ryanair. El ministre de Transports, Óscar Puente, va acusar l'aerolínia de baix cost de practicar el xantatge i l'extorsió i d'utilitzar fal·làcies per justificar-se. Unes crítiques a les quals es va unir el ministre de Consum, Pablo Bustinduy, que ha estat objectiu directe de les desqualificacions de l'aerolínia després de la multa de 107 milions d'euros per pràctiques abusives. Bustinduy ha criticat el modus operandi de Ryanair i també ha denunciat que es basa en l'amenaça, el xantatge i l'extorsió, a banda de "tractar molt malament els consumidors espanyols".

Malgrat la reducció del 5% al Prat, també prevista a Barajas, Ryanair defensa que "continuarà creixent en grans aeroports, tot i que de manera més moderada". L'aerolínia irlandesa preveu presentar la programació completa per a la temporada d'hivern de l'aeroport de Barcelona d'aquí unes setmanes. Amb 64 avions amb base a la capital catalana, la temporada passada va oferir 64 rutes, amb noves destinacions a Copenhaguen (Dinamarca), Tànger (Marroc), Reggio (Itàlia) i Glasgow (Regne Unit).

stats