Aerolínies

Les aerolínees amenacen amb reduir les connexions insulars i amb Ceuta i Melilla

La patronal ALA recorda que el govern espanyol encara els deu 300 milions pels descomptes a residents

29/10/2025

BarcelonaLa tensió entre les aerolínies i el govern espanyol creix. L'Associació de Línies Aèries (ALA) ha amenaçat aquest dimecres amb reduir les connexions amb les Balears, les Canàries, Ceuta i Melilla si el ministeri de Transports no salda el deute d'uns 300 milions pels descomptes als residents. Després que l'Estat hagi anunciat que pagarà a les companyies 350 milions per aquest concepte, el sector recorda que queden pendents 300 milions addicionals.

Inscriu-te a la newsletter EconomiaInformació que afecta la teva butxaca
Inscriu-t’hi

L'ALA, a través d'un comunicat afirma que dona "la benvinguda als 350 milions d'euros que es destinaran a cobrir part de l'import de les subvencions a residents avançat per les companyies aèries el 2025". Tot i això, recalca que "encara queden pendents per abonar almenys 300 milions addicionals per cobrir les subvencions a residents avançades per les aerolínies en els vols que connecten la Península amb les Canàries, les Balears, Ceuta i Melilla, així com l'interior de les illes".

Cargando
No hay anuncios

El deute hauria de saldar-se abans que finalitzi l'any, perquè si no "les aerolínies podrien veure's obligades a reduir la seva activitat i, per tant, la connectivitat aèria de les Canàries, les Balears, Ceuta i Melilla podria ressentir-se'n en algunes regions". "La quantia aprovada és un pegat. Veiem amb frustració que la bola de neu cada vegada es fa més grossa i si en el que resta d'any no s'abona la quantia encara pendent addicional als 350 milions, el problema empitjorarà i es traslladarà al 2026", afirma el president d'ALA, Javier Gándara, que recorda que el problema de fons és degut a uns pressupostos generals, prorrogats des del 2023, del tot infradotats i superats amb escreix per la demanda real dels residents d'aquestes regions.

"La quantia pressupostada als comptes generals de l'Estat per a les subvencions a residents cada vegada s'allunya més de l'import real que es necessita per cobrir les necessitats de demanda dels residents de les Canàries, les Balears, Ceuta i Melilla", diu Gándara, que reclama una solució econòmica i la modernització dels processos a futur que permeti agilitzar les comprovacions de les liquidacions. El cost de les subvencions a residents s'estima en no menys de 1.200 milions el 2025, mentre que els pressupostos generals de l'Estat (PGE) hi destinen 560 milions, de manera que amb la recent ampliació de crèdit pressupostari aprovat per import de 350 milions encara quedarien almenys 300 milions pendents de pagament.