Airbus haurà de revisar un programa de vol a la meitat dels A320, uns 6.000 avions
El fabricant aeronàutic europeu ha detectat una incidència provocada per una exposició als rajos solars
BarcelonaEl fabricant aeronàutic europeu Airbus ha anunciat aquest divendres que ha detectat un incident en un programa de control de vol dels avions A320, provocat per una exposició als rajos solars, cosa que afecta més de la meitat dels aparells de la seva família més venuda. En un comunicat, el constructor assegura que el problema pot afectar "un nombre significatiu d'avions de la família A320", però diverses fonts del sector els xifren en uns 6.000 aparells.
Una portaveu de l'aerolínia ha indicat a l'agència Efe que el 85% dels avions afectats només necessitaran un petit canvi informàtic que comporta poca estona, cosa que no afectarà en excés els seus programes de vol. Per al 15% restant caldrà una intervenció més gran, que necessitarà més temps i en alguns casos també un canvi d'equips, però no s'ha precisat quina incidència tindrà en el servei. "Estem treballant amb els nostres clients i proveïdors per limitar les conseqüències d'aquest incident", ha assegurat la portaveu.
El problema ha sortit a la llum després de l'anàlisi d'un incident recent que va afectar un dels aparells d'aquesta flota i que "ha revelat que la radiació solar intensa pot corrompre dades essencials per al funcionament dels controls de vol", ha indicat Airbus sense donar més precisions. Fonts pròximes a la investigació han explicat a Efe que aquest primer error es va produir el 30 d'octubre en un vol de l'aerolínia nord-americana JetBlue entre Cancún (Mèxic) i Newark, a Nova Jersey (Estats Units), i va obligar a fer un aterratge d'emergència a Tampa, a Florida (EUA), després de perdre el control dels comandaments.
El fabricant assegura que ha enviat una alerta a totes les companyies afectades per aquest problema per implementar la protecció dels sistemes afectats i garantir la seguretat de la flota. La companyia ha reconegut que la posada en marxa d'aquestes recomanacions "provocarà interrupcions operatives per a passatgers i clients", i per això ha demanat disculpes als afectats. La mateixa portaveu d'Airbus ha insistit que no havien patit mai un incident d'aquest tipus.
Error en el software
Les companyies aèries afectades per aquest error en el programari l'hauran de solucionar abans del pròxim vol, amb l'excepció dels vols de reposicionament que hagin de tornar a una base de reparació, segons ha explicat Airbus en una comunicació a les aerolínies a què ha tingut accés Reuters. En aquest document s'apunta que l'origen del problema està en un ordinador conegut com a ELAC (elevator and aileron computer; ordinador d’elevadors i d’alerons en català), que envia ordres als elevadors que controlen l'angle d'inclinació o el morro de l'avió. El seu fabricant, la companyia francesa Thales, ha explicat que aquesta funció en qüestió està suportada per un programari que no és responsabilitat seva.
En resposta a aquesta alerta, l'Agència Europea de Seguretat Aèria (AESA) ha emès una directiva d’aeronavegabilitat d’urgència per a la família Airbus A320 per abordar "una susceptibilitat introduïda per una actualització de programari en un dels seus ordinadors a bord". "Aquestes mesures poden provocar disrupcions temporals en els horaris de vol i, per tant, molèsties als passatgers. No obstant això, com passa sempre en l’aviació, la seguretat és la prioritat màxima", ha remarcat l'organisme en un comunicat.