El mon empresarial, satisfet amb l'acord per ampliar el Prat
La Cambra de Comerç assegura que "es compliran sense cap dubte els compromisos" mediambientals del projecte
BarcelonaLa Cambra de Comerç de Barcelona i unes altres set organitzacions empresarials catalanes han valorat "molt positivament" l'acord entre Generalitat, el govern espanyol i el gestor aeroportuari estatal Aena per ampliar l'aeroport del Prat. En un comunicat conjunt, la Cambra, la patronal Pimec, Fira de Barcelona, el Reial Automòbil Club de Catalunya (RACC), el Col·legi d'Economistes de Catalunya i les organitzacions empresarials FemCat, Barcelona Global i el Cercle d'Economia han valorat "positivament el projecte anunciat per l’executiu català i el consideren necessari i estratègic per millorar la competitivitat de l’economia i convertir Barcelona en un node de connexions intercontinentals".
La nota també destaca "els avenços tècnics i ambientals presentats". "És un primer pas molt important" per millorar la capacitat d'una "infraestructura cabdal" per a Catalunya, ha dit en roda de premsa Miquel Martí, vicepresident tercer de la Cambra barcelonina. "És una proposta que ens ha d'il·lusionar per a un futur. Tindrem un territori competitiu", ha comentat Martí, que ha assegurat que la Cambra valorarà el document tècnic acordat per les administracions "les setmanes vinents".
El mateix president de la Generalitat, Salvador Illa, ha presentat aquest dimarts els grans trets de l'acord a tres bandes, que inclou una inversió de 3.200 milions d'euros per fer una "remodelació integral" —en paraules del president— de tota la infraestructura. A més, Illa ha assegurat que l'acord amb Aena i l'administració de l'Estat inclourà la creació de 250 hectàrees de terrenys renaturalitzats i dedicats a l'agricultura, i garantirà que l'ampliació tingui un "mínim impacte" sobre la Ricarda i el Remolar, les dues àrees protegides per la legislació europea que quedarien afectades per la reforma.
Justament l'afectació sobre aquestes dues àrees del delta del Llobregat ha estat un dels punts de més conflicte entre els partits favorables al projecte —el PSC, Junts, el PP i Vox— i els contraris —Comuns, la CUP i, en menor mesura, ERC—, a més de ser un dels contenciosos principals de les entitats ecologistes i dels experts ambientals. De fet, una comissió d'experts de l'Ajuntament de Barcelona ja havia recomanat tirar endavant l'ampliació sense tocar les zones protegides.
Amb l'ampliació anterior del Prat el 2004 —quan es va construir la terminal 1—, les administracions públiques i Aena es van comprometre a compensar amb més terrenys protegits l'afectació que va tenir sobre les zones naturals del Baix Llobregat, però finalment aquestes compensacions no es van dur mai a terme, tot i les advertències de Brussel·les que s'estava incomplint la normativa comunitària. Quan li han preguntat quines garanties aporten ara les administracions per assegurar que les compensacions mediambientals sí que seran una realitat, Martí ha opinat que "es compliran sense cap dubte els compromisos amb la Comissió Europea".
"Sense això no podríem tirar endavant. Avui no hem de tenir cap dubte sobre protecció mediambiental", ha afegit. En aquest sentit, ha celebrat que l'acord inclogui "crear un fons ambiental i una anella verda al voltant de l'aeroport".
Connexió "en xarxa" dels aeroports
Martí ha dit que l'ampliació del Prat permetrà "afrontar" canvis en la mobilitat de Barcelona i del conjunt de Catalunya. Segons el vicepresident de l'ens cameral, el Prat "necessitarà connexions ferroviàries potents amb la ciutat de Barcelona, els altres tres aeroports i en un futur amb l'alta velocitat".
"Tenim uns aeroports que han d’actuar en xarxa", ha Ignasi Sayol, president de Pimec Logística-Clúster Logístic de Catalunya. "No pot ser que totes les externalitats negatives vagin a la zona de Barcelona, necessitem aquesta gestió global" del conjunt d'infraestructures. En aquest sentit, les entitats empresarials ha ressaltat en el comunicat conjunt "la necessitat de garantir una governança compartida i una visió global per a tot el sistema aeroportuari català"
De fet, Sayol ha anat més enllà i ha demanat millors connexions entre l'aeroport i el Port de Barcelona, una altra de les peticions que fa temps que reclamen bona part de les patronals catalanes. En aquest aspecte, Martí ha recordat que les dues infraestructures són "al costat" l'una de l'altra, una circumstància que "no tenen gaires ciutats", cosa que hauria de facilitar-ne la connectivitat.
Sindicats i Foment, també a favor
Ja ahir, en un comunicat, Foment del Treball —la patronal que agrupa les grans empreses catalanes— també "va valorar molt positivament" l'acord i l'"allargament de 500 metres de la tercera pista" del Prat "per impulsar els vols intercontinentals".
Al món sindical, UGT ha recordat en un comunicat que està "a favor de l’ampliació de l’aeroport sempre que es compleixin els requisits mediambientals que marca la legislació europea, estatal i catalana" així "com en la qualitat de l’ocupació". Per la seva banda, CCOO va celebrar l’arribada de “grans inversions” a Catalunya.
En canvi, Unió de Pagesos s’hi va mostrar en contra “pel seu impacte irreversible sobre terrenys d’alt valor agrari i mediambiental al Delta del Llobregat”.