Aerolínies

Impacte limitat, almenys a Europa, de la crisi dels A320

Les aerolínies han treballat tota la nit per resoldre el problema, que fins i tot afecta l'avió del Papa

ARA
29/11/2025

BarcelonaLa crisi per l'alerta llançada per Airbus que afecta el seu model A320 té un impacte limitat en el trànsit aeri, almenys a Europa, tot i que és més important en altres continents, com a Amèrica o al Japó, amb més cancel·lacions. A Europa, i a Espanya, alguns vols pateixen retards, però no hi ha gaires cancel·lacions. Durant la nit, tècnics d'Airbus i de les companyies aèries han estat treballant per possibilitar que els aparells poguessin actualitzar el programari afectat i poder volar.

Inscriu-te a la newsletter EconomiaInformació que afecta la teva butxaca
Inscriu-t’hi

De fet, ha estat una nit llarga per als tècnics, i fins i tot l'avió que utilitza el papa Lleó XIV en el seu primer viatge oficial a Turquia i el Líban s'ha vist afectat per aquest problema. Un tècnic estava viatjant avui a Turquia per actualitzar el software afectat i permetre que el Sant Pare pugui seguir amb la seva gira sense problemes.

Cargando
No hay anuncios

El fabricant aeronàutic Airbus va llançar divendres l'alerta sobre els avions de la seva família A320, la més venuda del món, perquè el programari d'un dels ordinadors dels sistemes de vol es podia veure afectat per una exposició a les radiacions solars. La majoria de les companyies han indicat que han procedit de forma ràpida a l'actualització informàtica que aconsella el constructor europeu, un dia després que es comuniqués aquest incident, que afectava més de 6.000 aparells, la meitat dels d'aquest model d'un únic passadís usat en distàncies curtes i mitjanes.

En un primer moment, Airbus va indicar aquest divendres que el 85% dels avions només necessitaven una intervenció informàtica que podia fer-se a distància i que amb prou feines els retindria a terra. Però la resta, uns mil aparells, necessitaven canvis més profunds, inclosos de material, cosa que podia mantenir-los fins i tot setmanes fora de la circulació.

Cargando
No hay anuncios

Aquest dissabte, el ministre francès de Transports, Philippe Tabarot, ha precisat que el nombre d'aparells que finalment havien de romandre temps a terra era menor i l'ha xifrat en "un centenar". En tractar-se de menys avions afectats, ha dit, les intervencions es faran de manera més ràpida, cosa que limitarà també l'impacte en el trànsit aeri.

L'incident va ser posat de manifest per un error en els sistemes de control durant un vol el 30 d'octubre passat de l'aerolínia nord-americana JetBlue entre Cancún i Newark, a Nova Jersey, que va patir una brusca caiguda d'altitud que va obligar els pilots a fer un aterratge d'emergència a Tampa, Florida. L'anàlisi dels experts va revelar que el problema va derivar d'una forta exposició dels sistemes a les radiacions solars, a una intensitat a què fins ara no havien estat testats, fet que va portar Airbus a introduir aquestes modificacions.

Cargando
No hay anuncios

Centenars de vols van ser cancel·lats divendres, encara que les aerolínies van poder, de manera majoritària, acomodar els passatgers afectats en altres vols, cosa que va limitar l'impacte real de l'avaria.

En el cas de França, Air France va suspendre 35 vols aquest divendres i té previst suspendre'n una vintena aquest dissabte, però es preveu que cap passatger es quedarà sense arribar a la destinació al llarg del dia, quan s'espera que la situació torni a la normalitat. L'alemanya Lufthansa també ha actualitzat els sistemes dels seus avions durant la nit i no preveu cap cancel·lació, encara que no descarta retards als vols. També ha estat limitat l'impacte per a la portuguesa TAP, la britànica Easyjet, la belga Brussels Airlines o la suïssa Swiss, que no han cancel·lat cap vol, igual que l'espanyola Iberia, els tècnics de la qual van treballar tota la nit per fer les actualitzacions requerides.

Cargando
No hay anuncios

Més impacte fora d'Europa

Fora d'Europa, l'impacte és superior. La japonesa ANA ha cancel·lat 65 vols, l'australiana JenStar un centenar, les filipines PAL i Cebu Pacific 80, i la mexicana Volaris no ha precisat el número, però va anunciar suspensions i retards fins diumenge. La colombiana Avianca, molt present en diversos països de l'Amèrica Llatina, ha indicat que el 70% de la seva flota s'havia de sotmetre a les operacions d'actualització, cosa que provocarà "disrupcions significatives" als seus vols, sense donar precisions.

Cargando
No hay anuncios

Els equips de les aerolínies treballen de valent als Estats Units per evitar que les operacions afectin els seus vols en un cap de setmana especialment complicat pel gran nombre de vols que s'esperen amb motiu del pont d'Acció de Gràcies.

Les autoritats franceses, que juntament amb Alemanya són els principals accionistes d'Airbus, han destacat la reacció ràpida del fabricant, que a parer seu ha fet prevaldre la transparència i la seguretat dels passatgers davant del cop en la reputació que pugui tenir aquest incident. "Ha posat de manifest que la seguretat és la seva prioritat per sobre de la cotització borsària o d'obtenir noves comandes", ha dit el ministre gal de Transports.