Puente acusa Ryanair de practicar el "xantatge" i l'"extorsió"
El ministre afirma de l'aerolínia: "Vol que la rendibilitat l'hi facilitem nosaltres prescindint del nostre marc regulador, que és molt bo i molt raonable"
BarcelonaL'anunci de Ryanair de retallar oferta i activitat com a protesta per les tarifes aeroportuàries d'Aena ha provocat aquest dijous nombroses reaccions. La principal, la del ministre de Transports, Óscar Puente, que durant una compareixença al Congrés ha acusat l'aerolínia de baix cost de practicar el "xantatge" i l'"extorsió" i d'utilitzar "fal·làcies" per justificar-se. Segons Puente, la companyia el que farà és traslladar-se a altres aeroports més rendibles, però sense abandonar el país. De fet, el titular de Transports ha assegurat que a Ryanair li va molt bé a Espanya, tant, ha afegit, que el seu conseller delegat cobrarà una prima de 100 milions.
Al torn de rèpliques al Congrés, Puente ha recordat que va ser el govern de Mariano Rajoy el que va regular el 2014 les taxes aeroportuàries. En tot cas les ha defensat com a garantia per a la seguretat dels usuaris. I ha assegurat que el problema per a Ryanair no són les taxes, sinó la rendibilitat, i per això es trasllada a aeroports que li van millor. "El que passa és que vol que la rendibilitat l'hi facilitem nosaltres prescindint del nostre marc regulador, que és molt bo i molt raonable", ha afegit.
El ministre de Drets Socials, Consum i Agenda 2030, Pablo Bustinduy, que ha estat objectiu directe de les crítiques de l'aerolínia, ha criticat el modus operandi de Ryanair i ha denunciat que es basa en "l'amenaça", "el xantatge" i "l'extorsió". Així ho ha manifestat durant una entrevista al programa La cafetera de Radiocable, en què també ha carregat contra la low cost per "tractar molt malament els consumidors espanyols".
Podem, per la seva banda, ha anunciat que registrarà aquesta setmana una denúncia formal davant la Comissió Nacional dels Mercats i la Competència (CNMC) contra Ryanair per utilitzar la retirada de rutes, i en especial les de les Canàries, com a "mecanisme de pressió institucional". La formació sol·licita l'obertura d'un expedient sancionador i considera una possible pràctica de "xantatge econòmic encobert", després de l'anunci de l'aerolínia de retallar el 10% de la seva capacitat operativa en rutes a l'Estat, especialment en connexions amb la Península.