Les bosses d’escombraries Saplex s’automatitzen

Saplex, nascuda l’any 1975, acumula innovacions en el seu producte estrella: la bossa d’escombraries que hi ha a gairebé totes les llars

Elena Freixa
10/02/2016

Saplex és una empresa familiar catalana líder en fabricació de bosses d’escombraries, amb una quota de mercat de més del 50% a Espanya en aquest producte. Ser interproveïdora de Mercadona -per a qui produeix amb la marca Bosque Verde- no només li garanteix el 87% de l’activitat a la fàbrica de Canovelles, sinó que li ha valgut creixements gairebé ininterromputs els últims anys. Ara Saplex fa un pas més en l’automatització dels processos i estrena un magatzem intel·ligent en el qual ha invertit 3,5 milions d’euros. La instal·lació permetrà un estalvi logístic de 400.000 euros l’any, explica el director general de Saplex, Daniel Folch. Fins ara l’empresa tenia externalitzat el transport i emmagatzematge de l’estoc en una nau a Vic i els camions dels seus clients -com ara els més de 1.000 que Mercadona hi envia cada any- s’hi desplaçaven a recollir les comandes.

Inscriu-te a la newsletter EconomiaInformació que afecta la teva butxaca
Inscriu-t’hi

Saplex confia a guanyar eficiència en el funcionament diari gràcies a la posada en marxa del magatzem, que té una capacitat de 3.200 palets. “El nou espai ens resol el problema de l’estoc perquè a l’agost la planta de producció s’atura per fer-hi manteniment i renovació, però no deixem de servir comandes que hem de produir els mesos abans”, sosté el director. La nova instal·lació és intel·ligent, de manera que el producte es mou de manera automatitzada i així s’aconsegueix aprofitar millor l’espai. Saplex va moure l’any passat 21.300 tones de bosses d’escombraries i per a l’alimentació, com ara les que s’utilitzen per congelar productes. Aquest 2016 espera un increment d’un miler de tones.

Cargando
No hay anuncios

Tot i que el gruix de les bosses que produeix acaben als lineals de Mercadona, Saplex també fabrica marca blanca per a altres grans cadenes de supermercats catalans com Bon Preu, Sorli Discau i Coaliment. La seva marca pròpia també troba sortida en altres establiments com Condis i Caprabo. La facturació de l’empresa va tancar el 2015 en 48 milions i confia a superar els 50 milions aquest any.

Bosses perfumades i ‘verdes’

Cargando
No hay anuncios

Saplex, nascuda l’any 1975, acumula innovacions en el seu producte estrella: la bossa d’escombraries que hi ha a gairebé totes les llars. L’empresa té 150 referències diferents al catàleg i és responsable de grans avenços com ara el sistema de tancament fàcil de les bosses a través d’una cinta que recorre tota la vora, que va introduir al mercat el 1985. Abans, als anys 70, Saplex ja va idear els packs de bosses en rotllo continu i també les versions perfumades per compensar la pudor de les deixalles. “Després han arribat les bosses amb components antibacteris i també en tenim de compostatge, fetes a base de blat de moro però que encara resulten cares per al gruix dels consumidors”, sosté el directiu.

La innovació ha sigut constant en els últims anys i també les inversions a la planta de Canovelles, que aquest 2016 rebrà entre dos i tres milions per renovar maquinària i guanyar capacitat productiva. La companyia catalana, assegura el seu director general, ha mantingut la plantilla de 103 treballadors i fins i tot es planteja incrementar-la lleument malgrat els avenços tecnològics i d’automatització de processos que va desplegant. “Les persones són necessàries perquè la fabricació creix, encara que suprimim passos que abans es feien manualment i ara els fan les màquines”, explica Folch. El creixement dels pròxims anys vindrà sobretot d’Espanya, però Saplex també treballa per obrir-se pas a fora. Ja exporta el 5% de les vendes, sobretot a França, i confia arribar al 10% en tres anys.