Sánchez titlla "d'error històric" la flexibilització de Brussel·les amb els cotxes de combustió
El govern espanyol destinarà 20 milions d'euros a finançar plans contra incendis per a pobles petits
Madrid / Barcelona"És un error històric". Amb aquestes paraules ha definit el president del govern espanyol, Pedro Sánchez, la proposta de la Comissió Europea de retirar el veto total a la comercialització de vehicles de combustió a partir del 2035 aigualint així una de les línies mestres del Pacte Verd Europeu. "És un error històric d'Europa perquè la competitivitat es garanteix a través de la sostenibilitat i no afeblint els nostres compromisos climàtics", ha apuntat Sánchez aquest dimecres, durant la seva intervenció en la presentació del Pacte d'Estat per l'Emergència Climàtica a Madrid. Ara, la proposta s'ha de negociar entre el Consell i el Parlament Europeu perquè s'adopti de forma definitiva.
A parer del govern espanyol, l'argument de la competitivitat de la indústria de l'automòbil, i que aquest dimarts va esgrimir la presidenta de la Comissió Europea, Ursula Von der Leyen, per defensar la proposta, no és prou robust per fer marxa enrere en el camí cap a la transició energètica i la lluita contra el canvi climàtic.
Amb tot, cal recordar que la posició del govern de Pedro Sánchez sempre ha estat la de no fer un pas enrere pel que fa a l'eliminació dels cotxes de combustió el 2035. De fet, la mateixa vicepresidenta tercera i ministra de Transició Ecològica, Sara Aagesen, ho defensava hores abans que transcendís la decisió de la Comissió: "Sempre hem estat consegüents amb la [nostra] posició", afirmava. En tot cas, el plantejament de Brussel·les és un primer pas. L'executiu de Pedro Sánchez fa temps que té entre les seves prioritats l'impuls del cotxe elèctric, ja sigui amb ajudes per a la compra d'aquest tipus de vehicles –per exemple, a través del Pla MOVES–, però també a través de l'arribada de firmes automobilistes a l'Estat perquè produeixin els seus cotxes, o una part d'aquests, com ara les bateries. Espanya, de fet, anhela convertir-se en el hub europeu de l'electromobilitat.
A diferència de Sánchez, la patronal espanyola de fabricants d'automòbils, Anfac, s'ha felicitat per la decisió de Brussel·les. Anfac veu com "un primer pas necessari" la nova proposta de la Comissió Europea. Els fabricants d'automòbils asseguren que el nou plantejament permetrà "assolir els objectius climàtics i garantir la viabilitat industrial del sector". Segons la patronal, la Unió Europea no s'havia dotat de les eines ni de les polítiques necessàries per fer possible els objectius fixats el 2021 i amb els canvis proposats es permetrà "compaginar de manera més eficaç la necessitat de reducció d'emissions de CO₂ amb el manteniment de la competitivitat i l'ocupació a Europa".
Emergència Climàtica
El dard de Sánchez a la Comissió Europea s'ha fet en el marc de la presentació oficial del pacte d'estat per l'emergència climàtica i que el president del govern espanyol va anunciar a l'estiu després dels grans incendis que van arrasar l'Estat.
El pla s'estructura en quatre pilars bàsics: el de la protecció de la vida davant les emergències climàtiques –en aquest sentit, el govern espanyol s'ha compromès a posar en marxa abans de l'estiu una Xarxa Estatal de Refugis Climàtics–. Un segon pilar per afrontar els estralls de la sequera i garantir l'aigua. En aquest cas, es vol impulsar la millora de la reutilització, la dessalinització i la planificació del territori per evitar l'ús de zones inundables. El tercer pilar posa el focus en el camp i el sector primari i, en aquest context, Sánchez ha anunciat el finançament per part del govern espanyol dels plans municipals contra inundacions per a pobles de menys de 5.000 habitants. També es destinaran 20 milions d'euros per a plans contra incendis per a aquests municipis, ha dit Sánchez. A Catalunya, per exemple, dels 521 municipis obligats a tenir un pla contra inundacions, només la meitat dels pobles (50,5%) en tenen. Finalment, el govern espanyol aspira a donar més pes a la investigació amb la creació d'un panell nacional de científics del canvi climàtic.
El document, ara, haurà de fer el salt al Congrés, tot i que la intenció de l'executiu espanyol és la de posar en marxa ja algunes mesures, com, per exemple, el finançament dels plans. Aquest dimecres, Sánchez ha apel·lat a tots els grups polítics, tot i que el PP ja l'ha rebutjat. En tot cas, des del govern espanyol creuen que la posició dels populars respecte al pla i a l'agenda climàtica en general els deixa en mal lloc, sobretot per les concessions a Vox, i que recentment s'han tornat a veure en el marc del canvi de president a la Generalitat Valenciana. El mateix Sánchez va parlar de "majoria negacionista", en referència a la dreta i la ultradreta, al País Valencià i ha denunciat el "desmantellament de l'agenda climàtica en una zona, el Mediterrani, que clarament s'ha vist afectada per les conseqüències de l'emergència climàtica".