La Comissió Europea ha multat amb 458 milions d'euros aquest dimarts a 15 de les grans automobilístiques europees i a la principal patronal del sector, ACEA, per maniobrar com un càrtel en el reciclatge de cotxes entre el 2002 i el 2017, i evitar que hi entrés competència. Entre les empreses més afectades s'hi troba, Volkswagen, amb una sanció de més de 127 milions d'euros, Renault-Nissa, que haurà de pagar-ne 81, Stellantis, gairebé 75 i Ford, que es queda als 41 milions. En canvi, Mercedes-Benz ha aconseguit evitar la multa d'uns 35 milions que li hauria aplicat Brussel·les per revelar el càrtel i col·laborar amb les autoritats comunitàries. També han vist reduïda la seva sanció pel mateix motiu Opel, Mitsubishi i Ford.
Brussel·les cedeix a les automobilístiques i flexibilitza els límits de contaminació de l'automoció
Els fabricants de vehicles s'estalviaran multes milmilionàries per no complir amb els topalls d'emissions inicialment previstos
Brussel·lesLa pressió de les principals empreses automobilístiques europees ha fet efecte. La Comissió Europea ha proposat aquest dimarts flexibilitzar els límits de contaminació dels vehicles de combustió i donar més temps a la indústria del sector per fer la transició cap als cotxes elèctrics. Amb aquesta iniciativa, Ursula von der Leyen assegura en un comunicat que pretén evitar que la lluita pel canvi climàtic acabi afectant negativament la competitivitat de la indústria europea davant de la Xina i els Estats Units. "Demostrarem que la descarbonització i la competitivitat poden anar de bracet", apunta la cap de l'executiu comunitari.
D'aquesta manera, Brussel·les planteja que la Unió Europea ajorni tres anys l'entrada en vigor de les sancions als grups d'automoció que no compleixin amb els estàndards d'emissions de CO₂. Estava previst que es comencessin a aplicar a partir d'aquest any i obligava totes les companyies automobilístiques a reduir la contaminació un 15% respecte al 2021. Més endavant, aquestes taxes de disminució d'emissions van en augment, fins a situar-se el 2030 al 55% i el 2035 al 100%.
Així doncs, tot el que contaminin de més les companyies de cotxes ho hauran de compensar durant el 2026 i el 2027, i caldrà que en el global d'aquests tres anys redueixin almenys en un 15% les emissions respecte al 2021. En total, segons calculen les mateixes patronals automobilístiques, que feia temps que pressionaven Brussel·les per flexibilitzar els límits de contaminació, els fabricants de vehicles s'estalviaran uns 16.000 milions d'euros de multes que haurien d'haver pagat a la Comissió Europea per haver incomplert amb els topalls d'emissions de CO₂.
De fet, tant les marques catalanes Seat i Cupra com la seva matriu, Volkswagen, s'haurien vist seriosament afectades per l'entrada en vigor dels límits més estrictes que la UE pretén acabar aixecant. Tal com passa a la majoria dels fabricants de cotxes del club comunitari, la producció de vehicles elèctrics d'aquestes empreses no és suficient encara per compensar les emissions dels cotxes de combustió.
Cal recordar, però, que la proposta de la Comissió Europea encara s'ha de negociar i validar al Consell de la UE, on estan representats els estats membres, i el Parlament Europeu, on a priori hi ha una clara voluntat –la dreta i l'extrema dreta ja sumen majoria– per frenar l'agenda verda i la lluita contra el canvi climàtic. Sigui com sigui, Brussel·les els demana que tramitin la nova iniciativa com més aviat millor per evitar perjudicar el sector automobilístic de la UE, que està en crisi.
Espanya prorroga el pla de subvencions a cotxes elèctrics
El govern espanyol ha aprovat la pròrroga durant tot el 2025 del pla Moves III, que subvenciona la compra de cotxes elèctrics i híbrids. D'aquesta manera, la Moncloa vol continuar impulsant l'adquisició de vehicles que no són de combustió i la instal·lació de punts de càrrega. I, malgrat que des del mes de gener la iniciativa havia quedat aparcada perquè va descarrilar al Congrés dels Diputats, el programa d'ajudes serà retroactiu des de l'1 de gener del 2025 i durarà tot l'any. Està dotat amb 400 milions d'euros i també incorpora una pròrroga de les deduccions fiscals en la declaració de la renda: un 15% en l'IRPF, informa Núria Rius des de Madrid.