UE

El pla de Von der Leyen per reflotar el cotxe europeu

Brussel·les vol flexibilitzar les multes per les emissions, potenciar la indústria local i incentius fiscals al cotxe elèctric

Treballadors munten la bateria a un model ID3 a la planta de Volkswagen a Zwickau, la primera del grup que s’ha reconvertit totalment per a fer cotxe elèctric.
05/03/2025
3 min

Brussel·lesLa indústria automobilística europea està en crisi i en el camí cap a la transició al cotxe elèctric està quedant endarrerida respecte a la dels Estats Units i, especialment, la Xina. En aquest context, la Comissió Europea ha esbossat una estratègia per reflotar el sector, que representa el 7% del producte interior brut (PIB) del bloc comunitari, i aquest dimecres ha proposat diverses mesures per impulsar la fabricació del cotxe europeu. Entre d'altres, planteja una flexibilització dels límits de contaminació dels vehicles de combustió, ajuts comuns a tota la Unió Europea i la priorització del Made in Europe per davant de components i cotxes amb accent estatunidenc o xinès.

Inscriu-te a la newsletter Economia Informació que afecta la teva butxaca
Inscriu-t’hi

Així doncs, la reforma legal més important plantejada per Ursula von der Leyen és l'ajornament de tres anys de l'entrada en vigor de les sancions als fabricants de cotxes que no compleixin amb els estàndards d'emissions de CO₂. Estava previst que es comencessin a aplicar a partir d'aquest any i obligava totes les companyies automobilístiques a reduir la contaminació un 15% respecte al 2021. Més endavant, aquestes taxes de disminució d'emissions van en augment: el 2030 haurà de ser del 55% i el 2035, del 100%.

D'aquesta manera, tot el que contaminin de més els fabricants ho hauran de recuperar el 2026 i 2027, i caldrà que en el global d'aquests tres anys redueixin almenys en un 15% les emissions respecte al 2021. Amb aquesta modificació, que ara hauran d'aprovar els estats membres i el Parlament Europeu, les principals patronals europees de la indústria automobilística calculen que s'estalviaran uns 16.000 milions d'euros de multes que haurien d'haver pagat a la Comissió Europea per haver incomplert amb els límits de contaminació.

A Catalunya aquesta mesura beneficiarà especialment Seat i Cupra, ja que la seva producció d'elèctrics no és suficient encara per compensar les emissions dels cotxes de combustió i, per tant, les dues marques catalanes i el seu grup matriu Volkswagen s'arriscaven a importants multes aquest any, o a rebaixar la producció i venda de cotxes de combustió interna, amb el consegüent impacte negatiu en els resultats i en l'ocupació.

Una altra de les mesures més destacades d'aquest pla de Brussel·les és la potenciació de la indústria europea en tota la cadena de valor de la fabricació d'un cotxe, especialment pel que fa a les bateries dels vehicles elèctrics. En aquest sentit, la Comissió Europea assegura que proposarà diverses iniciatives per condicionar els ajuts públics a cotxes que hagin estat fets en gran part dins de la Unió Europea o donarà incentius fiscals als particulars i a les empreses que optin per l'adquisició de vehicles de companyies eminentment europees. S'ha de tenir en compte que les empreses, amb les seves flotes, són els compradors més grans de cotxes.

En la mateixa línia, Brussel·les assegura en l'anunci que ha fet aquest dimecres que definirà unes normatives d'origen de productes més estrictes per evitar pràctiques deslleials de potències competidores, com ho és especialment la Xina. Així doncs, l'executiu comunitari avisa que no li tremolarà el pols a l'hora d'obrir noves investigacions en cas que vegi que Pequín injecta subvencions multimilionàries a les seves companyies perquè puguin oferir preus més competitius. I, de fet, la Comissió Europea ja ha obert diferents investigacions contra el gegant asiàtic i l'octubre passat va aprovar apujar els aranzels a les importacions de cotxes elèctrics xinesos fins al 35,3%.

Ajudes per a la compra de cotxes elèctrics

La venda de cotxes elèctrics a la Unió Europea va caure el 2024 en un 5,9%, i per tal de potenciar la demanda, la Comissió Europea estudia oferir incentius fiscals, especialment per a les empreses. Concretament, Brussel·les es compromet que a finals d'aquest 2025 presentarà noves propostes legislatives per afavorir la compra de vehicles elèctrics en les companyies, que representen fins al 60% de la demanda dels automòbils nous, i retirarà els incentius que hi hagi per a l'adquisició de cotxes de combustió.

D'altra banda, el pla de Brussel·les també inclou la injecció de 3.000 milions d'euros d'ajudes al sector de la producció de cotxes elèctrics a la UE que ja estaven pressupostats. I, més endavant, s'hi sumaran 1.800 milions d'euros addicionals per als pròxims dos anys, 1.000 milions d'euros més per desenvolupar programaris de vehicles autònoms i 570 milions d'euros per a infraestructures de recàrrega d'energies verdes.

stats