Tecnologia

Una caiguda de Redsys paralitza els pagaments a Espanya, amb problemes en datàfons i Bizum

Alhora, una avaria a Amazon provoca la caiguda mundial de plataformes com Snapchat o Duolingo

Una de les instal·lacions d'Amazon Web Services

Barcelona / LondresUna caiguda de Redsys, la principal companyia que gestiona el sistema de processament de pagaments a Espanya, ha provocat aquest dilluns al matí una paràlisi en els pagaments a través de datàfons, plataformes bancàries i Bizum. La companyia assegura que ha estat una aturada "en els seus sistemes a causa d'un problema puntual i parcial en la infraestructura de comunicacions".

Inscriu-te a la newsletter Economia Informació que afecta la teva butxaca
Inscriu-t’hi

"L'equip tècnic de la companyia ha detectat i resolt la incidència en un breu termini de temps, i el servei es troba ja operatiu", asseguren des de Redsys. Amb tot, durant unes hores, diversos comerços han començat a avisar que només acceptaven efectiu fins que es recuperés el servei. Les incidències s'han començat a notar cap a quarts d'onze del matí d'aquest dilluns, segons han explicat alguns establiments a l'ARA.

D'altra banda, i de manera independent, una avaria a Amazon Web Services (AWS), la divisió de computació al núvol del gegant nord-americà, ha provocat aquest dilluns al matí una caiguda generalitzada de serveis digitals arreu del món. Amb tot, des de Redsys posen èmfasi en el fet que aquesta caiguda d'AWS "no té res a veure" amb l'avaria de l'empresa de pagaments. "Es tracta d'un incident aïllat, no vinculat amb cap altra avaria ni amb factors externs ocorreguts durant el dia d'avui, que ha afectat de manera limitada algunes operacions de pagament durant el període de la interrupció", aclareixen des de Redsys. Amb tot, asseguren que ara ja està tot operatiu al 100%.

Caiguda d'AWS

L’empresa AWS ha confirmat "un augment de les taxes d’error i de les latències en múltiples serveis" a la seva regió US-EAST-1, amb seu a Virgínia, una de les més utilitzades globalment per allotjar webs i aplicacions.

Segons el portal de monitoratge Downdetector, les incidències han començat cap a les nou del matí (hora de Catalunya), amb un fort repunt d’avisos d’usuaris que no podien accedir a plataformes com Snapchat, Duolingo, Roblox, Fortnite o Alexa. També es registren problemes a la web del Tresor britànic. Pocs minuts després, AWS ha publicat el primer comunicat en què ha reconegut l’avaria i ha explicat que els seus enginyers estan "treballant per identificar la causa i aplicar mesures de mitigació".

Missatge de 'Downdetector' referit als serveis del grup Lloyd's.

Els efectes de la fallada han estat globals i han afectat desenes d’empreses que depenen dels serveis d’AWS per al seu funcionament diari. Entre les plataformes perjudicades hi ha també Canva, Ring, Coinbase, Perplexity, Robinhood i diversos serveis del grup Lloyds Banking, segons informen mitjans britànics com The Guardian. En alguns casos, els usuaris no podien iniciar sessió, mentre que en d’altres les aplicacions simplement no carregaven o retornaven errors de connexió.

El problema, segons fonts tècniques, s’hauria originat en DynamoDB, el sistema de bases de dades d'AWS que emmagatzema en temps real informació essencial de milions d’usuaris i processos. Quan aquesta infraestructura deixa de respondre, cauen en cadena tots els serveis que en depenen. La mateixa AWS ha admès que l’avaria afectava "altres serveis essencials de la regió US-EAST-1" i fins i tot les seves pròpies eines de suport tècnic.

La companyia no ha donat encara una estimació oficial sobre la durada de la incidència ni sobre el nombre d’usuaris afectats, però fonts del sector que esmenta la BBC apunten que podria haver-se estès durant diverses hores i haver provocat milions de connexions fallides arreu del món. Amb tot, a mesura que ha avançat el matí, algunes empreses han informat d’una recuperació progressiva, tot i que molts serveis continuen patint lentitud o errors intermitents.

Impacte econòmic

L’impacte econòmic és difícil de quantificar a curt termini, però analistes del sector recorden que una interrupció d’AWS pot suposar pèrdues de milions de dòlars per hora per a les companyies que hi allotgen serveis de comerç electrònic, jocs en línia o plataformes educatives. El precedent més proper, una caiguda similar el 2021, va afectar àmpliament Netflix, Disney+, Tinder i Amazon mateix, i va trigar més de sis hores a resoldre’s completament.

AWS, que dona servei a més d’un terç de tot el mercat mundial de computació en núvol, és la infraestructura invisible darrere de milers d'aplicacions i webs. Per això, qualsevol fallada en una de les seves regions clau pot generar un efecte dòmino d’abast global. Els experts en ciberinfraestructura adverteixen que aquests episodis posen de manifest la dependència creixent del món digital respecte d’un nombre molt reduït de proveïdors.

"Quan cau una regió com US-EAST-1, no és només un problema tècnic: és un sisme per a tot l’ecosistema digital", resumeix un analista de Datacenter Dynamics citat per la premsa britànica. "Cada vegada que passa, recordem que el núvol no és infal·lible i que cal invertir més en redundància i diversificació". En aquests moments, AWS manté el missatge d’avaria actiu i assegura que els seus equips continuen treballant per restaurar tots els serveis "tan aviat com sigui possible". Fins que això passi, milions d’usuaris seguiran comprovant que, sense el núvol, bona part de la vida digital global s’atura.

stats