Indústria

Catalunya se suma a l'augment de despesa en defensa: 80 M€ per fabricar llançaponts a Sant Cugat

La catalana Gutmar i la madrilenya Santa Bárbara inauguren un centre per dissenyar i fabricar aquests sistemes

BarcelonaHistòricament, el sector de la defensa ha aixecat recels a Catalunya. Tot i la forta activitat industrial del Principat, aquest tipus d'inversions mai han tingut un pes significatiu al territori. Així i tot, amb el pla de rearmament europeu i la voluntat del govern de Pedro Sánchez d'arribar al 2% del PIB en defensa, alguns d'aquests projectes vinculats a la indústria militar comencen a arribar a casa nostra.

Inscriu-te a la newsletter EconomiaInformació que afecta la teva butxaca
Inscriu-t’hi

La companyia catalana Gutmar i el grup GDELS-Santa Bárbara Sistemas han inaugurat aquest divendres el seu primer centre d'excel·lència de projectes de sistemes d'ús dual, que s'ubicarà a les instal·lacions de la primera a Sant Cugat del Vallès (Vallès Occidental). Se'n diu d'ús dual perquè es tracta de solucions que poden servir tant per a l'àmbit militar com per donar suport en situacions d'emergències i catàstrofes naturals. La primera iniciativa en la qual col·laboraran totes dues empreses és el llançaponts Anaconda, un tipus de vehicle que transporta, desplega i retira ponts mòbils de manera ràpida, sobretot en situacions en què cal creuar obstacles com rius o trams destruïts de carretera.

Cargando
No hay anuncios

Totes dues companyies han explicat que la previsió és invertir-hi més de 80 milions d'euros en els pròxims 30 anys i que aquest arribi a crear més de 1.500 llocs de feina directes i indirectes. De fet, el centre ocupa els mateixos terrenys que va deixar buits la multinacional nord-americana de components per a l'automoció Delphi quan va marxar de Sant Cugat del Vallès. Aquest tancament va donar pas a un procés de reindustrialització i a l'arribada de Gutmar, una pime catalana també ha treballat en el disseny i la fabricació de sistemes per als helicòpters d'Airbus o els submarins de l'empresa dels Estats Units Triton.

Cargando
No hay anuncios

El director de vendes de Santa Bárbara, Víctor López, ha assegurat que es tracta d'un centre amb "vocació finalista" –és a dir, que en sortiran els llançaponts ja enllestits– per donar resposta a "les necessitats de seguretat a Europa". "No cal explicar el context de desafiaments en el qual ens trobem. La capacitat no s'improvisa, ens enfrontem a això ara", ha remarcat el directiu, i ha defensat que no es tracta d'un projecte "oportunista a curt termini". A més, ha incidit en el fet que hi ha un dèficit d'aquest tipus de vehicles al continent i que es poden fer servir en episodis d'inundacions com la dana de València.

Suport de la Generalitat i l'Estat

El govern espanyol i la Generalitat també han escenificat el suport a aquesta iniciativa per fabricar llançaponts a Catalunya, amb la presència dels seus representats a la inauguració d'aquest divendres. El secretari d'Estat d'Indústria, Jordi García Brustenga, ha apuntat la necessitat creixent de tenir capacitat de defensa i reacció davant de conflictes propers i desastres naturals. En aquest sentit, ha recordat que Catalunya només representa el 9,7% d'aquest sector, lluny del seu pes en altres indústries. "Hi ha una oportunitat", ha insistit l'alt càrrec de l'executiu de Pedro Sánchez. El ministeri d'Indústria és qui aporta el prefinançament al de Defensa perquè després tiri endavant la compra d'aquest tipus de vehicles.

Cargando
No hay anuncios

Per la seva banda, el secretari general del departament d'Empresa i Treball, Pol Gibert, ha assegurat que l'obertura d'aquest centre és "una alegria de país", ja que apropa "tecnologia de primer nivell a casa nostra". Així doncs, ha destacat la importància de comptar amb una indústria pròpia en aquest àmbit perquè les emergències no sempre passen en països llunyans: "És un moment geopolíticament important i Catalunya no té una indústria de defensa clàssica, però sí una enginyeria i una indústria molt potent i el que cal fer és cedir això. És imprescindible tenir-ho al nostre país".

Gutmar es va fundar l'any 1951, té una plantilla d'uns 140 treballadors i una facturació de prop de 20 milions d'euros. El seu president i segona generació d'una de les famílies fundadores, Joan Martorell, ha reivindicat que aquesta inversió els permetrà guanyar en "capital humà, coneixement i innovació", i ha llançat un avís a les companyies catalanes del metall, actualment molt dependents d'una indústria en crisi, la de l'automoció. "Cal ajudar a migrar aquestes empreses cap a sectors estratègics amb més valor afegit", ha dit l'empresari. No és la primera vegada que Gutmar entra en el sector de la defensa: abans ja havia dissenyat la suspensió per als vehicles de les missions humanitàries de l'OTAN o els sistemes de guiatge dels antimíssils d'aquesta mateixa aliança militar.

Cargando
No hay anuncios

Per ara, el centre de Sant Cugat se centrarà en els llançaponts, però l'objectiu de totes dues empreses és acabar fent-hi altres tipus de dispositius vinculats a la defensa i les emergències.