RADAR EMPRESARIAL

Juan Luque : “Unifiquem les botigues sota una sola marca per guanyar pes en el mercat de tot l’Estat”

Entrevista al director d'expansió de QF+

X.g.
21/09/2015

BarcelonaQF+ és una cooperativa de ferreteries que va néixer el 2013, fruit de la fusió de les dues cadenes líders del sector: Cifec i Cofac. La idea és fer-se forts per mantenir-se i créixer en un mercat cada cop més competitiu en què guanyen pes els grans magatzems especialitzats. Per fer-ho s’ha volgut donar a les botigues el paraigua d’una marca comuna, però permeten que puguin mantenir el concepte de comerç de barri i d’assessorament individualitzat al client. Ara el repte és l’expansió, tant a Catalunya com a la resta de l’Estat.

Inscriu-te a la newsletter EconomiaInformació que afecta la teva butxaca
Inscriu-t’hi

Què és Optimus?

Cargando
No hay anuncios

El 2013 es van fusionar Cifec i Cofac. Hi havia dues condicions prèvies, la consolidació financera i crear una única cadena de vendes. Per això ara es llança la marca Optimus, que està en procés d’implantació.

Quins objectius té?

Cargando
No hay anuncios

La nova marca preveu arribar als 800 punts de venda i els 490 milions d’euros de facturació a la fi del 2018 [ara la facturació és de 260 milions anuals]. La idea de la marca única és arribar a ser el primer actor de capital nacional en el mercat espanyol i el quart grup en quota global.

Ara la major part dels punts de venda són a Catalunya. On es farà l’expansió?

Cargando
No hay anuncios

La idea és anar implantant aquí la nova marca i expandir-se a la resta del mercat, especialment a Madrid, Galícia i Andalusia. La idea és arribar a un 70% a Catalunya i un 30% fora quan acabi aquest pla d’expansió a tres anys, que es fa per fases. Primer s’ofereix als punts de venda de QF+ que puguin adoptar el paraigua de la nova marca Optimus. Se’ls ajuda a adaptar la cartelleria i senyalització de les botigues a la nova marca, així com els elements comuns, com la roba dels empleats o les targetes de visita. Després s’hi incorpora un assortiment comú de la marca, que completa el que ja és present als establiments. I en una tercera fase la cadena implantarà la venda online per donar resposta a la creixent demanda dels clients en les compres per aquest canal. L’empresa, amb la marca comuna, apostarà pel màrqueting com a eina principal per al reconeixement de marca.

Què oferiu a les ferreteries que se sumen a la nova marca?

Cargando
No hay anuncios

Missatge, màrqueting, comunicació, promoció, web, eines de fidelització del client... A més, formem part d’una central de compres, Nueva Cadena de Compras (NCC), des del 2010. És una central de compres formada per cinc cooperatives del sector que permet accedir a moltes referències a preus competitius i que serveix més de 800 botigues a tot l’Estat.

¿I el procés podria acabar en una fusió d’aquestes cadenes per crear un player més gran, seguint la línia del que en el seu dia van fer Cifec i Cofac?

Cargando
No hay anuncios

No ho sé. Però la marca Optimus podria ser un element d’unificació.

Però en un gran magatzem un pot accedir immediatament al que vol comprar, i en una botiga de barri no és tan fàcil.

Cargando
No hay anuncios

És molt important la logística. Nosaltres tenim un magatzem robotitzat a Parets del Vallès de 25.000 metres quadrats, i disposem d’un altre magatzem a Sant Esteve Sesrovires de 15.000 metres quadrats. A més, a Palma tenim un magatzem regulador de 1.200 metres quadrats. Això permet servir el client final amb molta rapidesa. En 24 hores es pot fer arribar una referència a la botiga. I la idea per afrontar l’expansió és invertir en més magatzems com el de Palma.

¿La vostra competència són els grans magatzems del sector?

Cargando
No hay anuncios

Són una competència. Per això el nostre esforç és de proximitat, d’assessorament al client. Volem ser la ferreteria del barri per diferenciar-nos molt de les grans superfícies. La idea és de botigues urbanes de superfície mitjana, però amb 50.000 referències, amb la qual cosa es pot donar un servei complet al client.

Quina és la inversió per implantar la nova marca?

Cargando
No hay anuncios

Hem destinat uns 250.000 euros a crear la marca. I uns 300.000 euros més per donar suport al soci que vol fer el canvi a Optimus.

Quin cost té per al soci canviar a la nova marca?

Depèn de les característiques de cada botiga. No totes tenen la mateixa façana, superfície de retolació, superfície de venda... Però la mitjana se situa en uns 10.000 euros.

Quants socis té la cooperativa QF+?

Uns 300 socis.