CCOO i UGT plantegen un Primer de Maig com un dic de contenció contra les polítiques de Trump
Els sindicats assumeixen que el retard en la tramitació de la reducció de la jornada laboral en complica l'aprovació
MadridL'arribada de Donald Trump a la Casa Blanca no passarà per alt aquest Primer de Maig, o com a mínim no entre els sindicats majoritaris, CCOO i la UGT, que plantegen les mobilitzacions de la setmana que ve com un dic de contenció contra les polítiques del president dels Estats Units. "Hauria de ser un Primer de Maig marcat pel clamor per la reducció de la jornada laboral, però serà un clamor per la democràcia davant l'arribada de Donald Trump", ha dit el líder de CCOO, Unai Sordo, en roda de premsa aquest dilluns, durant la presentació del manifest de tots dos sindicats pel Dia Internacional dels Treballadors d'aquest 2025, que duu de lema "Protegir el que s'ha conquerit, guanyar el futur".
"[Donald] Trump ha vingut per posar cap per avall el món. [...] Ha vingut perquè els drets i les llibertats deixin de ser per a tothom i siguin només per a una minoria", ha reiterat el secretari general de la UGT, Pepe Álvarez (UGT), que ha anat encara més enllà: "Cal sortir al carrer contra la internacional de l'odi que menysté els drets de les persones LGTBI, els drets de les persones migrants, els drets socials a la salut i a l'educació. [...] Crec que aquest és el moment en què, si ets un treballador de la indústria, del camp, de l'hostaleria, si formes part del col·lectiu LGTBI o no pots pagar el lloguer, estàs cridat a sortir aquest Primer de Maig", ha defensat Álvarez. Per tot això, el líder sindical creu que les manifestacions de la setmana que ve seran "profundament ideològiques" i confia que siguin un "abans i un després en el ressorgiment del moviment sindical, per dir que som aquí i que no deixarem escapar res del que hem aconseguit".
Tots dos sindicats veuen amb bons ulls la resposta del govern espanyol a les decisions de Donald Trump, entre les quals el desplegament arbitrari d'aranzels, i afirmen que va "pel bon camí", però posen el focus en Europa: "Espanya no podrà fer això sola. Ha d'encapçalar una narrativa [europea] sobre com afrontar les polítiques dels Estats Units i ser valenta, però la resposta ha de ser en el marc de la Unió Europea", ha dit Unai Sordo.
CCOO i la UGT han aprofitat l'avinentesa per posar en relleu el viatge del president del govern espanyol, Pedro Sánchez, a la Xina, com un pas endavant per reforçar altres mercats. També hi ha tornat el ministre d'Economia, Carlos Cuerpo: "Hem d'aconseguir reequilibrar la relació, que ara mateix és molt deficitària per a Europa respecte a la Xina. Crec que això ho entén tothom i no és una aproximació només espanyola, és europea", ha defensat Cuerpo en una entrevista a Onda Cero aquest dilluns. "És, potser, el Primer de Maig amb més connotacions globals en més de 100 anys d'història", ha conclòs el líder de la UGT.
Pendents de la reducció de jornada
Més enllà del tauler internacional, CCOO i la UGT mantenen el focus posat en la reducció de la jornada laboral setmanal a 37,5 hores. La norma continua en un calaix, pendent d'aprovar-se en segona volta en consell de ministres, cosa que inquieta els sindicats. "Si no s'aprova de manera imminent i fa el salt al Congrés dels Diputats, serà complicat [complir] amb el calendari que preveu el projecte de llei", ha lamentat Álvarez. Ministeri de Treball i sindicats van acordar el desembre passat que la reducció de la jornada entrés en vigor aquest 2025.
El secretari general de la UGT confia que si PSOE i Sumar estan endarrerint aquesta decisió és perquè volen tenir lligats els vots necessaris a la cambra baixa espanyola un cop la llei hi arribi. De moment, formacions com Junts ja han dit que el text actual no els agrada i les organitzacions empresarials fa temps que fan mans i mànigues perquè hi votin en contra.
En tot cas, cap de les dues organitzacions ha esquivat pressionar l'executiu: "Cal donar pas al procés legislatiu. No té sentit que continuï paralitzada", ha assegurat Álvarez. Sobre si aquest endarreriment en el calendari pot obrir la porta que s'esgoti la legislatura, que a priori acaba el 2027, i la mesura no estigui en marxa, els dos sindicats ho han descartat: "Ni hi renunciem, ni hi renunciarem", ha dit Álvarez, mentre que Sordo ha advertit de "mobilitzacions" al carrer si l'executiu central no mou fitxa. Per a totes dues organitzacions, la claredat i celeritat amb el procés és clau de cara a desbloquejar els convenis col·lectius que s'estan negociant, així com un nou Acord per a l'Ocupació i la Negociació Col·lectiva (AENC) amb la patronal, cosa que preveuen abordar abans que acabi l'any.