El fabricant japonès Hi-Lex tanca la seva planta a Granollers i acomiada 67 empleats
La plantilla inicia una vaga indefinida per protestar contra la decisió de la multinacional
BarcelonaNou tancament a la indústria catalana. El sindicat UGT ha denunciat aquest divendres que la companyia japonesa Hi-Lex ha anunciat el tancament de la seva planta a Granollers i ha presentat un expedient de regulació d'ocupació (ERO) per acomiadar els seus 67 treballadors. Com a resposta, la plantilla ha iniciat una vaga indefinida per mostrar el seu "rebuig frontal" a la decisió de la multinacional.
Segons el sindicat, el tancament de la fàbrica vallesana no respon a causes objectives, sinó que es tracta d'una "deslocalització encoberta". "Durant el període de consultes, el comitè d’empresa i les organitzacions sindicals han constatat que la direcció ha actuat de mala fe, ha mantingut una posició immobilista i ha demostrat que la decisió ja estava presa molt abans del seu anunci oficial", ha criticat la UGT.
D'acord amb la versió dels representants dels treballadors, des de fa temps Hi-Lex estava desviant a altres plantes del grup els projectes que es desenvolupaven a la factoria de Granollers, "un moviment que evidencia la voluntat de desmantellar progressivament l'activitat al centre". En aquest sentit, la plantilla assegura que se sent “enganyada”, especialment perquè fa menys d'un any que la direcció del grup al Japó havia garantit la continuïtat de la planta, malgrat les dificultats que estava travessant.
El juny passat els treballadors de la filial de Hi-Lex a Granollers ja van explicar que estaven preocupats pel futur incert de la fàbrica. El principal client d'aquesta planta era l'automobilística Ford, per a la qual es produïen els alçavidres dels cotxes —el mecanisme que fa pujar i baixar el vidre de les finestres— per al model Kuga, que es fabrica a la planta d'Almussafes (València). Cal recordar que la indústria automobilística europea està passant uns anys convulsos amb l'electrificació del sector i la irrupció de nous competidors xinesos.
Aquest projecte amb Ford representava el 90% de la facturació anual, mentre que una part més petita venia d'un projecte amb l'empresa química britànica Ineos. També hi havia un projecte futur amb el fabricant de cotxes Volvo, que havia d'arribar a la fase d'industrialització durant el 2027.
"Deslocalització encoberta"
L'any 2022 la direcció de Hi-Lex ja va presentar un ERO que va afectar 33 treballadors de la planta de Granollers, un terç de la plantilla d'aleshores. En paral·lel, també es van deslocalitzar alguns projectes clau amb Volkswagen cap a Sèrbia, i d'altres amb Iveco cap a Itàlia, sense una comunicació prèvia. A més, a tot plegat s'hi suma la sortida recent del director de la planta, del conseller delegat i del responsable financer, fet que fa reforçar el "sentiment d'abandonament" entre els empleats.