Moda

Mango dispara els beneficis en els primers resultats sense Andic

La multinacional catalana de moda va ingressar l'any passat 3.339 M€ i va guanyar 219 M€

Palau-Solità i PlegamansLa companyia catalana de moda Mango va guanyar l'any passat 219 milions d'euros, un 27% més que el 2023, segons ha informat aquest dilluns l'empresa en una roda de premsa. El grup també va incrementar, en aquest cas un 7,6%, els seus ingressos (un 11,6% descomptant els efectes de tipus de canvi de moneda), fins als 3.339 milions d'euros. Es tracta de la primera presentació de resultats de l'empresa des de la mort en un accident de muntanya del seu fundador, Isak Andic, el desembre passat.

Inscriu-te a la newsletter EconomiaInformació que afecta la teva butxaca
Inscriu-t’hi

El conseller delegat i president de Mango, Toni Ruiz, ha expressat satisfacció per l'evolució de la multinacional: "Estem molt contents pels resultats", ha dit. "En un any en què algunes empreses del sector han mostrat dificultats, hem sortit clarament reforçats", ha afegit. En aquest sentit, Mango va créixer l'any passat a pràcticament tots els nivells. Més enllà de les vendes i els beneficis, la companyia també va millorar l'ebitda (el benefici abans d'impostos, interessos i amortitzacions) un 19% en comparació amb el 2023, fins als 636 milions d'euros.

Cargando
No hay anuncios

De fet, la posició del grup és notablement millor avui que el 2019, l'últim any abans de la pandèmia, tot i el sotrac que va representar la covid per al sector del comerç al detall a tot el món. La companyia ha multiplicat per tres l'ebitda en cinc anys i per deu els beneficis, i ha incrementat en 1.000 milions d'euros la facturació. Davant d'aquestes xifres, la directora financera del grup, Margarita Salvans, ha explicat que es repartiran dividends entre els accionistes –sense donar-ne detalls– i ha presumit del baix endeutament del grup, amb només uns 70 milions d'euros de deute.

Cargando
No hay anuncios

En aquest sentit, Salvans ha destacat que el 2024 va ser "l'any de més inversió de la història de Mango", amb 219 milions d'euros (un 17% més) focalitzats en diversos àmbits: expansió i reforma de botigues; tecnologia (sobretot intel·ligència artificial i millora de l'experiència dels clients), i instal·lacions, sobretot el centre logístic de Lliçà d'Amunt i la seu principal a Palau-Solità i Plegamans, al Vallès. Aquest programa inversor s'ha finançat majoritàriament amb fons propis i la mateixa generació de caixa de l'empresa.

Operativament, els bons resultats i les inversions s'han traduït en una expansió amb l'obertura de 260 botigues noves, que situen el total d'establiments de Mango arreu del món en 2.850 (uns 850 són propis i uns 2.000, franquícies). En total, el grup gestiona directament o indirectament 850.000 metres quadrats de superfície neta comercial i es marca l'objectiu d'assolir el milió abans d'acabar l'any que ve. Espanya, amb 30 obertures, ha sigut el mercat en el qual més ha expandit el canal de venda física el grup.

Cargando
No hay anuncios

En total, el 78% de la facturació del grup prové del mercat estranger. En aquest àmbit, l'empresa ha destacat l'obertura de vint botigues als Estats Units des del 2023, una de les principals apostes en l'expansió internacional del grup. Salvans ha tret ferro als riscos derivats de la guerra aranzelària oberta pel president dels EUA, Donald Trump, i ha afirmat que l'empresa està "preparada", ja que els últims anys ja ha hagut de fer front a la creixent incertesa en aquest sentit.

Cargando
No hay anuncios

La moda per a dona continua sent el pilar del negoci de Mango, amb un 78% de les vendes. No obstant això, en un futur immediat la principal aposta de l'empresa és l'ampliació de la seva nova divisió de roba i productes per a la llar. Actualment, aquesta línia de productes ja està disponible en 33 països a través del canal de venda en línia, però el grup vol expandir-la al canal físic amb una primera botiga de 400 metres quadrats dedicada només a la llar que s'inaugurarà el mes vinent a Barcelona.

El grup també va ampliar la plantilla en 900 persones l'any passat, fins als 16.400 treballadors.

Cargando
No hay anuncios

La qüestió de l'accionariat

Ruiz ha iniciat l'acte de presentació de resultats celebrat aquest dilluns amb un recordatori als presents: "Avui és el primer dia que us rebem a casa nostra des del traspàs del nostre fundador". També ha agraït "les mostres d'afecte" i els reconeixements cap a la figura d'Andic, sobretot la Medalla d'Or de la Generalitat. "Ha sigut dur", ha dit en referència als últims mesos. Malgrat el sobtat traspàs d'Andic, Ruiz ha remarcat la "fortalesa de la marca" i s'ha mostrat "profundament agraït per la confiança" del consell d'administració i la família Andic, que el va nomenar president de Mango mantenint el càrrec de conseller delegat.

Cargando
No hay anuncios

Arran de la mort del fundador, han sorgit dubtes sobre la situació accionarial de l'empresa, eminentment pel fet que Andic tenia un fill i dues filles. El 2023 Ruiz va entrar al capital de l'empresa amb un 5%, mentre que el 95% restant el va mantenir sota el seu control el mateix Andic. En aquests moments encara no se sap com es repartiran els hereus aquesta participació majoritària –el conseller delegat ha insistit que és una qüestió que "forma part de la més estricta intimitat de la família"–, però Ruiz ha assegurat que Andic va deixar el testament "molt ordenat" en l'àmbit familiar i que es coneixerà la nova composició de l'accionariat en els pròxims mesos.

Cargando
No hay anuncios

Pel que fa a la recent reobertura del procés judicial per l'accident en què va morir Andic, Ruiz no n'ha volgut fer valoracions, però ha agraït "l'exhaustivitat del procés" d'investigació.