La llei prohibeix fer més de 80 hores extres a l'any: tot el que has de saber sobre el registre laboral obligatori

La normativa també ha de garantir el dret a la desconnexió digital

Aquest dilluns és el primer dia laborable que per llei les empreses han de registrar els horaris laborals dels seus treballadors. Les patronals Pimec i Foment del Treball s'han mostrat crítiques amb la nova normativa i amb el poc temps que s'ha donat per complir-la.

Inspecció de Treball va dur a terme durant l'any passat 3.100 actuacions en matèria de jornada laboral, 759 de les quals van acabar amb l'obertura d'un expedient sancionador, un 6% més que el 2017. "No farem una actuació planificada, però qualsevol empresa que rebi una denúncia i no tingui el registre o no l'estigui negociant amb els seus treballadors serà sancionada", ha deixat clar Josep Ginesta, secretari general de Treball de la Generalitat en una entrevista a 'El matí de Catalunya Ràdio'. Aquests són els vuit punts clau de la nova llei.

Evitar hores extres sense cobrar-les

El principal objectiu de la nova normativa és evitar que els treballadors amb contracte facin hores extres sense cobrar-les. Alhora també vol garantir el dret a la desconnexió digital (no haver de respondre a trucades o correus electrònics fora de l'horari laboral) i el descans mínim de 12 hores entre jornada i jornada.

Les empreses que no facin hores extres també han de tenir registre

El decret llei aprovat pel govern de Sánchez deixa clar que totes les companyies han de registrar l'horari dels seus empleats encara que no facin hores extres. Segons la normativa, s'ha de deixar constància de l'hora d'inici i d'acabament de la jornada dels treballadors.

Multes de 626 a 6.250 euros

Les empreses que a partir del 12 de maig no compleixin la normativa o com a mínim no l'hagin començat a negociar amb els seus treballadors s'enfrontaran a multes que van dels 626 euros als 6.250. La sanció serà més alta com més treballadors i volum de negoci tingui l'empresa.

S'han de pagar o compensar les hores extres que fan els treballadors

En cas que es detecti que un empleat fa hores extres, l'empresa n'ha d'informar tant el treballador com el comitè d'empresa. Alhora se li ha de compensar a l'empleat aquestes hores amb dies de descans sempre dins dels quatre mesos següents o pagar-li les hores incloent-les a la nòmina.

No es poden superar les 80 hores extres a l'any

Un treballador no pot fer per llei més de 80 hores extres remunerades. Ara bé le s hores extres que es compensin amb descans, i sempre dins els quatre mesos següents de la seva realització, no computaran en aquest màxim de 80 hores extres anuals.

S'han de guardar els registres 4 anys

La normativa també obliga les empreses a guardar els registres horaris dels seus treballadors un mínim de 4 anys. En qualsevol moment dins d'aquest temps Inspecció de Treball pot reclamar-los.

Registre a través d'aplis

Una de les principals dificultats de la normativa és com registrar l'horari dels treballadors que passen la majoria de la jornada fora de les instal·lacions de l'empresa, com és el cas dels comercials, taxistes, transportistes o dels empleats que viatgen. L'opció més triada per les empreses amb aquest tipus de perfil de treballador han estat les aplis amb les que pots accedir amb un mòbil.

El 46% de les hores extres setmanals no es paguen

Durant el primer trimestre d'aquest any s'han fet una mitjana de 5,7 milions d'hores extres a la setmana a Espanya, segons dades de l'Institut Nacional d'Estadística, un 46% de les quals han estat no remunerades. 

Més continguts de