Aerolínies

Pujar a l'avió amb la consciència neta (al 2,6%)

Vueling i Repsol organitzen el primer vol de l'aerolínia amb un petit percentatge de combustible "verd"

2 min
L'avió de Vueling que ha utilitzat combustible no fóssil de Repsol.

BarcelonaAl joc de taula Taboo, els participants han d'intentar explicar una paraula prohibida sense esmentar-la mai. En aquest laberint lingüístic tampoc es permeten sinònims evidents i el cronòmetre avança veloç mentre l’oponent s’esforça per esquivar la derrota. A la indústria de l’aviació, el mot marcat en vermell és el querosè. En plena cimera de la COP26 sobre el canvi climàtic, el sector és un dels grans assenyalats per la contaminació que emeten els mateixos jets privats amb els quals els líders mundials van arribar a Glasgow. I quan no es pot parlar de petroli, apareixen els oxímorons.

Inscriu-te a la newsletter Economia Informació que afecta la teva butxaca
Inscriu-t’hi

Vueling ha posat a prova aquest dimecres el seu primer “vol verd”, una ruta entre Barcelona i Sevilla operada amb un Airbus A320neo i un combustible produït a base d’olis vegetals recuperats de la indústria. Un fuel que redueix les emissions de CO₂ a l’atmosfera en un 90% i que ha omplert… un 2,6% del dipòsit de l’avió en qüestió. La resta s’ha completat, com en els altres vols programats per al dia, amb carburant fòssil. Repsol, que elabora aquest combustible al seu complex de Tarragona, té una explicació: els nivells de producció i la tecnologia actuals només els permeten arribar de moment fins a un 5% de SAF en els motors (les sigles en anglès per referir-se a les “gasolines eco” de l’aviació), explica Javier Sancho, director general de la planta de l’energètica al sud de Catalunya.

“Benvinguts a un vol molt especial pel nostre compromís amb la sostenibilitat”, ha desitjat el capità als passatgers. Mentre acabaven d’acomodar-s’hi, els ha recordat que ara els seients són més lleugers per reduir el consum energètic, que la tripulació ha canviat els 75 quilos dels manuals de seguretat de paper per versions digitals i que els camions que transportaven les seves maletes són elèctrics. També, esclar, que s’espera un dia de cel clar a la capital andalusa.

Nou veí a Gavà Mar

A primeríssima fila, al seient 1A, hi ha Marco Sansavini, un home que mai havia viscut en una ciutat amb mar. El president de Vueling des del setembre del 2020 és ara un dels veïns que senten cada pocs minuts el soroll dels avions a Gavà Mar. Per a ell, però, són més “música” que una molèstia. Va arribar a la companyia en el pitjor moment de la seva història i, si es compleixen les últimes previsions d’IAG, el 2022 tornarà a pilotar un projecte rendible. Té una altra data al cap: el 2030 un 10% del combustible que utilitzi la seva flota tampoc serà tabú.

La destinació del vol és una cimera a Sevilla sobre la innovació en el sector turístic i, així ho justificaran els implicats, durant els últims 820 quilòmetres s’han reduït 2,5 tones d’emissions de CO₂. En el viatge de tornada dels periodistes convocats, un parell d’hores més tard, el comptador tornarà a zero.

stats