Multa milionària de França a Google i Shein per saltar-se el consentiment dels usuaris
L'organisme que regula el negoci digital imposa una sanció de 325 M€ al cercador i de 150 M€ a la plataforma de moda
BarcelonaMés pressió contra les grans multinacionals tecnològiques. França ha multat el cercador Google amb 325 milions d'euros per mostrar publicitat al correu dels usuaris de Gmail sense el seu acord i per aplicar les galetes(cookies en anglès,els petits arxius de text que s'utilitzen per rastrejar-te quan fas servir una pàgina web) sense un consentiment vàlid, i ha fet el mateix amb la plataforma d'ultra fast fashion Shein, a qui ha sancionat amb 150 milions també per imposar aquestes galetessense el vistiplau dels internautes i per no informar-los-en correctament.
En un comunicat, la Comissió Nacional d'Informàtica i Llibertats (CNIL) ha destacat que aquestes sancions s'emmarquen en l'estratègia global que aplica des de fa més de cinc anys sobre les galetes, que molt sovint es fan servir per enviar publicitat de manera selectiva als visitants d'una web. En el cas de Google, l'organisme francès justifica la sanció, en primer lloc, perquè als usuaris de l'aplicació de missatgeria Gmail els apareixen pestanyes de promocions i xarxes socials amb anuncis que es mostren en forma de missatges. Segons la CNIL, per mostrar aquesta publicitat s'hauria de demanar un consentiment previ.
A més, França també retreu al gegant nord-americà d'internet que quan un usuari crea un compte a Gmail se l'incita a triar publicitats personalitzades en comptes d'altres de més genèriques i no se l'informa clarament que els seus serveis estan condicionats a les galetespublicitàries. És a dir, que el consentiment que obté de l'internauta no és vàlid. A banda de la multa de 325 milions d'euros, s'ha donat un termini de sis mesos a Google perquè corregeixi aquesta situació i, si no ho fa, haurà de pagar 100.000 euros per cada dia de retard. La suma de les multes té en compte el nombre "molt elevat" de persones que utilitzen aquests serveis, perquè la CNIL ha xifrat en més de 74 milions els comptes dels usuaris residents a França, dels quals a 53 milions els ha aparegut publicitat a les pestanyes esmentades.
La trampa de les galetes
En el cas de Shein, l'autoritat digital francesa estima que la plataforma de moda va incomplir diverses obligacions a l'hora d'aplicar certes galetessense el consentiment dels internautes. Concretament, considera que no va respectar les seves eleccions perquè no va informar-los-en correctament, una pràctica que l'organisme ja ha sancionat en nombroses ocasions. Així doncs, la CNIL ha constatat que als equips des dels quals s'accedia a la web de Shein quedaven registrades les galetesdes del moment en què es produïa la connexió, abans fins i tot que els usuaris poguessin triar quines acceptaven i quines no.
L'organisme subratlla el "caràcter massiu" d'aquesta pràctica, perquè la pàgina web de Shein rep 12 milions de visites al mes de persones residents a França. Tot i això, com que la companyia xinesa ha modificat la seva plataforma, el regulador no ha considerat necessari imposar-li mesures addicionals per corregir aquestes pràctiques.