Unió Europea

La UE estudia revocar els aranzels a la Xina d'un cotxe clau per Seat-Cupra

Brussel·les planteja fer una excepció amb el model Tavascan, que està sotmès a unes taxes de duanes del 20,7%

Seat a Martorell. Cèlia Atset
04/12/2025
2 min

Brussel·lesSeat-Cupra fa temps que assegura que els aranzels de la Unió Europea contra els cotxes que s'importen de la Xina són claus per al seu model de negoci. La companyia automobilística té un model, el Tavascan, que és un totterreny 100% elèctric, que es fabrica en una planta del grup Volkswagen al gegant asiàtic, i està sotmès a unes taxes de duanes de fins al 20,7%, un cop dur per a l'empresa d'arrel catalana. Tanmateix, la Comissió Europea ha anunciat aquest dijous que està estudiant fer una excepció amb el Grup Volkswagen perquè no du a terme pràctiques que puguin suposar competència deslleial, que és el motiu pel qual Brussel·les va apujar els aranzels als automòbils fabricats a la Xina.

Inscriu-te a la newsletter Economia Informació que afecta la teva butxaca
Inscriu-t’hi

La decisió no és en cap cas definitiva i Brussel·les només s'obre a estudiar-ho, segons recull el Diari Oficial de la Unió Europea d'aquest dijous. D'aquesta manera, l'executiu comunitari obre ara un procés en què discutirà amb totes les parts afectades l'exempció aranzelària al Grup Volkswagen i prendrà una decisió final durant les pròximes setmanes. "Totes les parts interessades queden convidades a fer saber les seves opinions, a presentar informació rellevant i a aportar proves de suport en les condicions establertes en aquest avís", recull el text legal emès per la Comissió Europea.

Seat-Cupra ja va avisar l'octubre del 2024, quan la UE va aplicar la pujada aranzelària contra la Xina, que estava negociant amb el govern espanyol i la Comissió Europea per intentar rebaixar les taxes de duanes. De fet, sempre s'ha mostrat optimista en què aconseguirien arribar a un acord amb les autoritats europees, que és les que tenen les competències en matèria de comerç exterior. Un dels seus principals arguments és que es tracta d'un cotxe que s'ha dissenyat íntegrament a Espanya i es fabrica sobre una plataforma europea del grup Volkswagen, i que tots els plans de negoci es van fer quan no hi havia aranzels, unes taxes que es van introduir després de posar a la venda el cotxe.

La companyia automobilística també assegura que la mesura de la Unió Europea contra el gegant asiàtic tenia per objectiu frenar la inversió de cotxes barats de la Xina, però el Tavascan no és barat i defensa que té un vessant europeu. "Es volia protegir la indústria europea, però en el nostre cas passa tot el contrari", va criticar l'aleshores president de Cupra i Seat, Wayne Griffiths.

Els aranzels de la Unió Europea al gegant asiàtic i que han colpejat de ple el model Tavascan Cupra ja han tingut efectes en els resultats de Seat. Tot i que les seves vendes han continuat creixent aquest 2025, tant la rendibilitat com els beneficis es van desplomar, segons les dades comunicades per la companyia d'automoció amb seu a Martorell. Així, les vendes van augmentar en els primers nou mesos de l'any un 4,1% respecte a un any abans, fins als 439.500 vehicles, i la facturació de l'empresa va créixer un 6,9%, fins als 11.200 milions d'euros. Tanmateix, el benefici operatiu de la companyia es va desplomar un 96,2% i es va quedar en només 16 milions d'euros. A més, la rendibilitat sobre vendes es va quedar en un minso 0,1%, 3,8 punts percentuals menys que en el mateix període de l'any anterior.

stats