La guerra comercial retalla un 90% el benefici de Seat
L'empresa ajorna sense data el salt als EUA
BarcelonaLa guerra comercial impacta de ple els resultats dels fabricants de cotxes europeus i Seat no n'ha estat una excepció. Els primers sis mesos de l'any, la companyia amb seu a Martorell va patir una caiguda del benefici operatiu del 90,6%, fins als 38 milions d'euros, a causa de la incertesa al mercat i els aranzels imposats pel govern dels Estats Units. De fet, davant aquesta situació, l'empresa ha ajornat sine die el salt als Estats Units, previst inicialment per al 2030.
Finalment, Seat va tancar el primer semestre d'aquest any amb uns ingressos de 7.600 milions d'euros, un 2% menys que en el mateix període del 2024.
El vicepresident de vendes, màrqueting i postvenda, Sven Schuwirth, ha assegurat que l'empresa treballa en un "entorn desafiant" causat pels canvis en els patrons de vendes del sector, els aranzels de la UE sobre el model Cupra Tavascan —el cotxe es fabrica a la Xina—, els increments de costos per l'encariment dels materials i la instensificació de la competència als mercats principals del grup.
Malgrat això, el conseller delegat interí del grup, Markus Haupt, ha assegurat que manté un "diàleg constructiu amb la Comissió Europea" sobre els aranzels als vehicles que el grup fabrica a l'Àsia. Haupt ha confiat en un missatge a Linkedin d'arribar a un acord amb Brussel·les en un futur pròxim.
Haupt ocupa temporalment el buit deixat per Wayne Griffiths, que va abandonar de sorpresa Seat el març passat per "emprendre nous reptes personals". Des d'aleshores Haupt ha dirigit l'empresa a l'espera que es nomeni un nou conseller delegat.
El salt als EUA havia estat una de les apostes de Griffiths, però la situació geopolítica marcada per la tensió entre Brussel·les i Washington pels aranzels i la incertesa a la indústria de l'automoció han obligat Seat a replantejar-se l'entrada al mercat nord-americà anunciada per al 2030. Schuwirth ha assegurat que no es descarta¡, sinó que "només" s'ajorna, però l'empresa no ha posat una data alternativa més enllà del 2030.
Es manté l'aposta per Cupra
A més, entre les dificultats dels últims mesos hi ha el fet que l'empresa, filial del grup alemany Volkswagen, ha hagut de reduir temporalment la producció de la seva fàbrica de Martorell com a part del procés de transformació de les plantes de Volkswagen per poder passar a produir cotxes elèctrics a partir de l'any vinent. Seat preveu així que "les condicions del mercat global continuïn sent complexes" el que queda d'any, cosa que demanarà a l'empresa "agilitat i resiliència".
Per marques, Cupra va liderar les vendes amb el lliurament de 167.600 vehicles entre el gener i el juny a tots els mercats, un increment del 33,4% respecte a un any abans. Per la seva banda, les vendes de cotxes amb marca Seat van caure un 21,4%, fins als 135.000, cosa esperable per l'aposta de la companyia per Cupra per damunt de la seva ensenya tradicional.
En aquest aspecte, el vicepresident de finances de Seat, Patrick Andreas Mayer, ha corroborat que "l'estratègia a llarg termini" del fabricant té com a pilar "l'electrificació", la "transformació" i "el creixement de Cupra".