Aerolínies

Vaga de quatre dies al servei de terra d'Iberia: tot el que cal saber

Els treballadors de 'handling' de l'aerolínia iniciaran aquest divendres una aturada de quatre dies

2 min
Un dels avions de la companyia Iberia a la terminal 1 de l’aeroport de Barajas ahir a Madrid.

BarcelonaEls treballadors de handling (servei d'assistència a terra) d'Ibèria estan a un pas de la vaga. Les últimes reunions entre els sindicats i la direcció de la companyia han acabat sense acord, i la d'aquest dijous era l'última oportunitat per trobar punts en comú.

Inscriu-te a la newsletter Economia Informació que afecta la teva butxaca
Inscriu-t’hi

Així, la plantilla manté l'aturada de quatre dies, que començarà demà divendres dia 5 i acabarà el dilluns 8. Fins ara els sindicats havien ajornat les dues convocatòries anteriors, previstes per al pont de principis de desembre i per a Nadal, amb la voluntat de seguir negociant.

La vaga no només afecta les aerolínies d'Iberia (Iberia, Iberia Express i Air Nostrum), sinó també les més de 90 companyies aèries a les quals atén la seva empresa Iberia Airport Services, i que s'han vist obligades a cancel·lar i modificar vols.

Aquest divendres, el primer dia de la vaga, i dissabte estan previstes concentracions en la terminal 4 de l'aeroport de Madrid-Barajas, convocades pel sindicat USO.

Per què es fa la vaga?

El motiu que empeny els sindicats convocants, UGT, CCOO i USO, és evitar la pèrdua de drets laborals. El cas és que l'aerolínia va perdre la llicència d'operador en vuit dels grans aeroports en l'últim concurs d'Aena –l'empresa que gestiona tots els aeroports espanyols–, i els treballadors d'Iberia que fins ara feien aquest servei passaran a ser subrogats a la nova companyia adjudicatària. Així ho estipula el conveni.

Els sindicats temen que aquest canvi pugui provocar un retrocés en els drets laborals adquirits per als treballadors d'Iberia. De fet, el que demanen és que la companyia aèria s'aculli a l'autohandling per mantenir així gran part de la plantilla. Iberia, que veu inviable aquesta petició, insisteix que la vaga no té justificació perquè tots els llocs de treball i les seves condicions estan garantits de per vida pel cinquè conveni del sector en tots els processos de subrogació.

Quants vols han cancel·lat?

L'aturada ha obligat les tres aerolínies d'Iberia a cancel·lar més de 444 vols, amb un total de 45.600 passatgers afectats, el 92% dels quals ja han estat reubicats en altres vols o han rebut el reemborsament dels seus bitllets, segons la mateixa companyia.

Per a aquells que encara no han obtingut una solució, de moment la companyia diu que està mirant de recol·locar-los, tenint en compte les dificultats de les actuals dates, durant les quals els vols van més plens de l'habitual.

Els clients que ho desitgin poden sol·licitar canvis a través de la web d'Iberia, de les agències de viatges en les quals han comprat els vols o el centre d'atenció al client de la companyia. El telèfon habilitat és el 900 111 500.

Tinc dret al reemborsament?

Si t'han cancel·lat un vol perquè està prevista una vaga de personal de l'aerolínia, la companyia està obligada a oferir un reemborsament excepte que el vol s'hagi cancel·lat amb més de dues setmanes d'antelació.

Segons l'Agència Catalana de Consum, una vaga del personal propi de la companyia que hagi sigut anunciada no es considera un fet imprevisible, inevitable ni aliè a l'empresa, de manera que no es pot considerar una causa de força major. Sí que es podria al·legar força major si la vaga fos de treballadors aliens, com el personal de seguretat de l'aeroport.

stats