El ministre arriba tard, com Rodalies
"Rodalies és la xarxa més antiga en tots els sentits i la que ha patit un tracte pitjor", va dir aquest dijous el ministre de Transport, Óscar Puente, en la seva compareixença al Senat per explicar les darreres incidències ferroviàries a Espanya. Felicitats, ministre. Gràcies per reconèixer-ho, però arriba tard a una constatació que els soferts usuaris catalans sabem des de fa anys. El maltractament que han patit i pateixen les infraestructures a Catalunya, especialment les ferroviàries, és fruit de la mala gestió, o la mala fe, de molts governs espanyols, tant socialistes com populars, que s'han omplert la boca de promeses i han posat les dotacions pressupostàries sobre el paper, però després no han complert i els diners han acabat en altres llocs de l'Estat, on sí que s'han fet millores aquests anys.
Aquesta és una realitat evident. Per això, que dijous el ministre fes mitjanes estatals i es vantés que la xarxa ferroviària espanyola de llarga i mitjana distància és la segona en puntualitat després de la de Suïssa, francament, a Catalunya gairebé sona a insult. Si en la mitjana de les seves dades hi ha les incidències catalanes, possiblement això vol dir que a la resta de l'Estat els trens van com un rellotge, perquè només a la zona de Tarragona s'acumulen retards i incidències per fer baixar la mitjana diversos punts. Si parlem de Rodalies, la mitjana encara és més insultant. Ho ha explicat bé el diputat de Junts Isidre Gavín quan ha comparat les afectacions greus entre el gener i l'octubre del 2023 a Rodalies i a Cercanías de Madrid. Mentre que la xarxa catalana va acumular 10.267 incidències greus, la madrilenya en va registrar 1.694, segons les dades aportades per Gavín. Ara bé, si fem cas dels mitjans de comunicació i els partits polítics espanyols, només sembla que hi hagi caos ferroviari quan alguna incidència afecta Madrid o alguna altra població de fora de Catalunya. El cas de Catalunya, com que ja és crònic, es dona per descomptat.
El ministre ha reconegut que el problema és la falta d'inversió i l'antiguitat dels trens i ha assegurat que bona part dels 500 trens nous que a partir del 2025 s'incorporaran a les xarxes interurbanes –en un ritme, diu, de dos a la setmana– seran per a Rodalies. El canvi de gestió, diu, es farà. Però no soluciona el problema de la manca d'inversió. I té raó, en això: si no es millora la infraestructura viària i es posen nous trens, els problemes continuaran. Però esperem que el canvi de gestió, que s'ha d'anar accelerant, serveixi almenys perquè un altre punt feble del servei de Rodalies i general de tot Renfe millori: la informació i l'atenció al client. És vergonyós el servei que hi ha, però també ho és en general el menyspreu als usuaris de l'operador actual. Si a això s'hi sumen el boicot i les vagues del personal que s'oposa al traspàs del servei –que martiritzen encara més els usuaris–, el descontentament acaba sent descomunal. Aquesta tardor tornarem a viure una prova de foc per al servei i, més enllà de les promeses, caldria que el que sigui millorable, finalment, millori.