El govern espanyol admet que Rodalies és la xarxa que ha rebut "pitjor tracte" de l'Estat
Puente reconeix que la infraestructura catalana és la més deteriorada
BarcelonaDes de fa anys la Generalitat denuncia una manca d'inversions, sobretot en matèria d'infraestructures, a Catalunya. Els pressupostos que es redacten i s'aproven acaben sent paper mullat, ja que allò que s'executa –i, per tant, els diners que arriben al país– queda molt per sota de les previsions inicials. Avui el ministre de Transports, Óscar Puente, ha reconegut "desinversions" a Rodalies i ha assegurat que la xarxa catalana és, "sense pal·liatius", la infraestructura ferroviària més deteriorada de tot l'Estat: "És la xarxa més antiga en tots els sentits i la que ha patit un pitjor tracte", ha expressat el ministre. ERC diu que és el primer ministre que reconeix manca d'inversió, i per això veu en les paraules de Puente "un gran pas", mentre que Junts li retreu que no estigui invertint prou per revertir el temps perdut durant els anys anteriors.
En una compareixença de Puente al Congrés per donar explicacions per les incidències ferroviàries arreu de l'Estat, el diputat de Junts Isidre Gavín ha subratllat que la situació de Rodalies és "especialment greu" i hi ha volgut posar xifres. Per exemple, comparant les afectacions greus entre el gener i l'octubre del 2023 a Rodalies i a Cercanías de Madrid. Mentre que la xarxa catalana va acumular 10.267 incidències greus, la madrilenya en va registrar 1.694, segons ha apuntat Gavín. Per això, per a Junts no té sentit que Puente parli de mitjanes estatals per radiografiar el servei ferroviari: "A nosaltres no ens serveixen", ha expressat el diputat juntaire, que no ha dubtat a qualificar de "càstig inversor" la manca de finançament de la xarxa catalana.
En aquest sentit, Puente, tot i mostrar-se a favor del traspàs de Rodalies, ha assegurat que només la cessió de la gestió a la Generalitat no solucionarà el problema. El que cal, "en el 90% o més" de les situacions, segons el ministre, és invertir en la infraestructura: "Si no es fan les inversions i no arriba material rodant nou, la gestió no farà miracles". Gavín li ha retret que el govern espanyol podria destinar més diners a pal·liar les inversions que no han arribat durant els últims anys, però Puente ha assegurat que l'executiu estatal està invertint "tot el que es pot invertir" sense arribar al "límit" d'haver de tallar el servei, tal com es farà a la R3 durant 16 mesos.
La manca d'inversions, doncs, provoca avaries i talls. I, alhora, les obres per millorar la infraestructura també acaben afectant el servei. Una situació que la diputada d'ERC Inés Granollers ha definit com a "caos crònic" i com a "prova que les decisions polítiques preses durant dècades han menystingut un servei essencial". Tot i això, en les paraules d'avui de Puente els republicans hi veuen "un gran pas", i han felicitat el ministre per ser "el primer" representant estatal que reconeix el dèficit d'inversions.
Traspàs a la Generalitat amb participació de Renfe
A més de la inversió, els republicans sovint han posat l'accent en la proximitat en la gestió, és a dir, el traspàs de Rodalies, per millorar el servei. Aquest traspàs està en marxa arran de l'acord entre ERC i el PSOE per investir Pedro Sánchez. Tot i que l'acord d'investidura establia que havia de ser la Generalitat qui tingués la propietat de la nova empresa de Rodalies que ha de gestionar el servei, finalment l'acord amb el govern espanyol es va plasmar en el fet que Renfe mantingui la titularitat del 50,1% de les accions d'aquesta filial però sigui la Generalitat la que tingui majoria al consell d'administració i, per tant, controli la gestió del servei.