Homogeneïtzació territorial de tarifes als peatges
El govern de la Generalitat ha impulsat l'homogeneïtzació de les tarifes de peatges a les vies de pagament de la seva titularitat
En la línia de promoure la igualtat d'oportunitats de ciutadans i territoris en la gestió de la mobilitat, el govern de la Generalitat ha impulsat l'homogeneïtzació de les tarifes de peatges a les vies de pagament de la seva titularitat. Els objectius principals d'aquest pla d'actuació passen per equiparar territorialment el preu per quilòmetre de via de peatge i establir el pagament segons el recorregut real de l'usuari, mitjançant un sistema de peatge tancat.
Les mesures s'iniciaran amb noves bonificacions a la C-32 al Garraf i al Maresme, que començaran a aplicar-se el gener de l'any que ve. Els descomptes -del 10%, 26,5% i 30%- s'aplicaran als vehicles lleugers, de dilluns a divendres laborables. Per la seva banda, el sistema de peatge tancat s'implantarà al llarg del 2014 i no estarà subjecte al tipus de vehicle o dia d'utilització.
Això sí, en tots dos casos caldrà que l'usuari disposi d'un sistema de pagament dinàmic, el Teletac. Com a novetat, el Govern ha arribat a un acord amb les concessionàries perquè l'adquisició d'aquest dispositiu sigui gratuïta per als usuaris habituals, independentment del lloc de residència. Addicionalment a aquests descomptes, continuaran vigents les bonificacions per recurrència, vehicle ecològic o vehicle amb alta ocupació, i es mantindran els recorreguts interns gratuïts.
Actuacions a les vies
Paral·lelament a aquesta homogeneïtzació, s'executaran una sèrie d'obres de millora de la connectivitat, seguretat i capacitat de diferents vies, de manera que també es contribueixi a la recuperació del sector de l'obra pública i l'enginyeria. És el cas del programa d'inversions de 100 milions d'euros fins al 2017 per a les obres de millora de la C-32 i també la C-33, al Vallès Oriental.
Cànon anual
En el marc d'aquest pla, cal remarcar l'establiment d'un cànon anual a les concessionàries, que es destinarà al manteniment i millora del sistema de transport públic. Es preveu que sigui d'entre 1 i 3 milions d'euros anuals. D'aquesta manera el Govern vol revertir part dels beneficis de la mobilitat en vehicle privat al transport públic.e