El Barça fa un regal als seus inversors
Barça Produccions absorbirà Bridgeburg Invest i el club blaugrana pretén que les societats que en formen part tinguin el mateix percentatge que en l'actualitat
Barcelona"És com si anessis al supermercat i jo et dic que un carro de la compra buit val 100 euros. Tu em dius que, buit, no els val, els 100 euros. Aleshores me'n vaig a donar una volta pel supermercat, començo a posar productes a dins el carro i et dic: «Ho veus com val 100 euros?». Sí, ara els val perquè al carro hi ha productes. Això és el que està fent el Barça", explica a l'ARA un financer pròxim al club blaugrana per fer entenedora l'operació que la junta de Joan Laporta està duent a terme amb l'absorció per part de Barça Produccions (conegut popularment com a Barça Media) de Bridgeburg Invest (Barça Vision).
El projecte més incert del segon mandat de Laporta està executant un enèsim gir de guió amb l'inici del procediment administratiu al Registre Mercantil de Barcelona per fer efectiva aquesta fusió per absorció. Els continguts digitals del Barça (Barça Vision: NFT, metavers, web3, fan tokens) passaran a compartir paraigua amb els continguts audiovisuals (Barça Media: Barça One, sèries, esports electrònics). Bridgeburg Invest es trobava en una crisi existencial després que la junta hagués renunciat que cotitzés al Nasdaq, la raó per la qual va ser creada. Des d'aleshores, vagava en un rumb dubitatiu i amb la càrrega dels diversos impagaments dels seus inversors, que van suposar un maldecap el passat estiu a l'hora de tancar els números de l'exercici perquè van provocar pèrdues de 91 milions d'euros i divergències amb l'auditor respecte a la devaluació del valor dels actius.
"Aquesta absorció és una manera de tenir contents els inversors amb la inclusió d'un nou actiu [els continguts audiovisuals]. Alguns van posar diners quan el Barça els necessitava i ara és una manera de tornar-los la inversió. El problema és que també estàs donant un nou actiu als que no han pagat", exposa una font coneixedora de l'operació. "Però és una manera que els inversors que han pagat ja vegin una rendibilitat al negoci", argumenta. El Barça, com a club, posseïa el 100% de Barça Produccions, la societat que englobava els seus continguts audiovisuals, i el 53% de Bridgeburg Invest, la dels seus continguts digitals.
El tant per cent restant era per a Blaugrana Invest (18,96%), Vestigia (4,93%), Hellgas (14,73%), Orpheus (1,83%) i Aramark (6,13%). De les cinc, només Blaugrana Invest, una filial de Socios.com, és estratègica perquè es dedica al negoci dels fan tokens. Aramark està especialitzada en serveis de càtering; Orpheus és la patrimonial de l'empresari Jaume Roures; i Vestigia i Hellgas són fons d'inversió xipriotes que, segons va avançar SER Catalunya, pertanyen al mateix grup empresarial i al mateix empresari, Andreas Aristeidou.
La X de l'equació que el Barça encara no havia explicat públicament i que l'ARA ha pogut resoldre amb informació de fonts oficials blaugranes és que l'entitat catalana treballa amb la idea que aquestes societats, hagin pagat o no el que els pertocava, tinguin el mateix percentatge a Barça Produccions que el que tenien a Bridgeburg Invest. "Serà nominalment el mateix, però sobre una cosa que val més. La societat tindrà dos actius en lloc d'un. És una presa de pèl. Estàs regalant a una sèrie d'inversors, alguns dels quals no han pagat, un producte audiovisual", considera el financer de l'entorn blaugrana.
La paradoxa de la valoració
Aquesta operació d'absorció conté una paradoxa. "El Barça va defensar en el tancament passat que Bridgeburg seguia tenint una valoració comptable de 408 milions d'euros amb la posada en equivalència de la valoració que havia fet de l'actiu l'últim inversor en entrar a la societat [Aramark]". Tanmateix, ara que Barça Produccions està en procés d'absorbir Bridgeburg, al club li interessa que Bridgeburg sigui valorada en la menor quantitat possible perquè el Barça es quedi amb un tant per cent alt de la propietat de Barça Produccions. Aquest haurà de ser igual o superior al 51%, que és el percentatgemínim que ha de tenir el Barça dels seus actius audiovisuals i digitals, segons el que es va aprovar a l'assemblea de socis compromissaris del club.
"La valoració de l'estiu passat va ser bona per al Barça en aquell moment, però ara se li pot girar en contra i perjudicar-lo", adverteix la mateixa persona. "Si ara agafes una altra valoració pots haver d'afrontar un deteriorament perquè en una nova operació fas una valoració inferior respecte a la que vas justificar l'estiu passat".
L'entrada de Rafa Yuste a Bridgeburg
Un dels últims moviments a Bridgeburg abans de l'operació d'absorció ha estat l'entrada el 10 de febrer de Rafa Yuste, el vicepresident esportiu del Barça, al consell d'administració de la societat com a conseller. Aquest paper, entre altres, també el porten a terme el tresorer blaugrana, Ferran Olivé, i el CEO de Socios.com –societat inversora de Bridgeburg mitjançant Blaugrana Invest–, Alexandre Dreyfus. Laporta és el president de la societat. La junta general d'accionistes de Bridgeburg haurà de decidir si aprova l'operació de fusió després del termini de consultes de les parts interessades que hi haurà durant aquest mes de març.
"Al final, el missatge que estàs venent amb aquesta operació d'absorció és que la part digital del Barça no té valor i que et centraràs a fer documentals i sèries, que això sí que en té", opina el financer de l'entorn culer. Sigui com sigui, l'operació servirà per simplificar l'entramat de noms de societats i actius que han fet encara més complexa la comprensió d'una estructura ja de per si enrevessada. A partir d'ara, tot serà Barça Produccions. Després de les giragonses que van servir per inscriure jugadors els estius del 2022 i del 2023 es torna al punt de partida.