Barça
Barça18/10/2016

Com, on i qui ha de tenir la pilota al Barça-City?

El percentatge de possessió no serà tan rellevant com les zones del camp on actuï cada equip i la capacitat d'activar els jugadors amb talent

Natalia Arroyo

BarcelonaAquest cop ningú amaga les cartes. Estan totes clares i damunt la taula: Barça i City sortiran a l’atac i ho faran a través de la pilota. Fins i tot Luis Enrique, que molts dies ha relativitzat aquest simbolisme amb els percentatges de possessió, ha admès que dominar la pilota serà determinant per endur-se la victòria, i Pep Guardiola no ha canviat el discurs que ja va fer servir quan entrenava el Bayern i va haver de visitar el Camp Nou: "Hem d'intentar prendre la pilota al Barça i fer-lo córrer", ha dit. Ni catalans ni anglesos estan còmodes si les fases defensives s’allarguen i necessiten estructurar-se a partir del domini ofensiu. En això són conceptualment calcats –com ha reconegut Piqué– i es desafiaran obertament. Però, com ho faran?

Com tenir la pilota?

Amb un 63,4% de possessió de mitjana i un 87% de precisió en la passada, el Barça encara és lleugerament millor en l’art de dominar la pilota que el City, que ronda el 60,2% amb un 84,6% d’eficàcia. Però l’impacte de Guardiola en els ‘citizens’ ja s’ha fet notar en atac: més de 17 xuts, només 9 rematades encaixades i 15 regats per partit. Xifres idèntiques a les d’un Barça més rodat.

Cargando
No hay anuncios

Aquest duel agafa el City encara molt verge en l’assimilació dels conceptes de Guardiola, però si el tècnic de Santpedor aconsegueix repetir el patró de partit que va intentar amb el Bayern fa dos anys amenaça de dominar la possessió més que el Barça. Tant al Camp Nou (722) com a l’Allianz Arena (755), va fer un centenar de passades més que els blaugranes (636 i 658).

On tenir la pilota?

El que determinarà si això és més o menys rellevant és la localització d’aquesta possessió. Tant el Barça com el City acostumen a tenir la pilota el 33% del temps al terç de camp rival, mentre que elaboren el joc a camp propi el 24% i el 25%.

Cargando
No hay anuncios

Però en l'enfrontament Barça-Bayern de fa dues temporades (que pot servir de referència per intuir algunes intencions de Guardiola), no van poder portar el pla tan al límit. En l'anada al Camp Nou, el Bayern no va poder trepitjar camp rival com hauria volgut i va tenir la pilota principalment a camp propi.

A la tornada a Munic, en canvi, va ser el Barça el que va tenir problemes per allunyar la pilota de Ter Stegen.

Cargando
No hay anuncios

Qui ha de tenir la pilota?

Tenir molta possessió i tenir-la on interessa és bàsic, però el que resoldrà el partit és que la pilota arribi als peus dels futbolistes que tenen més capacitat per desencallar el matx amb accions individuals. Afectat per les baixes, el Bayern no va poder competir amb el desequilibri de Messi i Neymar fa dues temporades. Ells dos van generar més duels favorables que tot el Bayern junt i van saber-ho aprofitar per deixar encarrilada l'eliminatòria a Barcelona, amb un 3-0.

Cargando
No hay anuncios

Guardiola, però, va ser capaç d'activar millor el seu migcentre –motor principal de la fase de construcció ofensiva de l'equip– que no pas el Barça. Xabi Alonso va entrar molt més en joc que Busquets, tant a Barcelona com a Munic. Amb Fernandinho, el jugador que més pilotes toca per partit al City (69), ho té difícil, sobretot perquè la precisió del brasiler és molt inferior (86,4%) a la del blaugrana.

Cargando
No hay anuncios

I també va participar substancialment més el porter bavarès, Manuel Neuer, que no pas Ter Stegen, una circumstància que intentarà repetir aquest cop amb Claudio Bravo. El xilè reparteix, de mitjana, cinc passades més per partit (41,6) que l'alemany (36,5).

Cargando
No hay anuncios

La pugna per la pilota comença ja.