Barça

El fantasma que amenaça amb el retorn del Barça a Montjuïc

La instal·lació de la coberta del nou Camp Nou, prevista per al 2027, pot allargar-se fins a set mesos

28/12/2025

BarcelonaL'exili del Barça a Montjuïc ha estat un niu de problemes. El club ha deixat de guanyar diners perquè es traslladava provisionalment a un estadi que tenia la meitat de la capacitat. Però, a més, en va haver de pagar les obres d'adequació, el manteniment i el lloguer. Les relacions entre els responsables blaugranes i els gestors de l'anella olímpica tampoc han estat fàcils en els més de tres anys –des que es va signar el primer acord de lloguer, el juny del 2022– que ha durat la convivència. Tot es va donar per acabat el 22 de novembre, dia que el Barça tornava a disputar un partit al Camp Nou i finalitzava el seu periple al Lluís Companys. Però la reforma de l'estadi barcelonista és tan ambiciosa com complexa i hi ha un fantasma que amenaça amb el retorn a Montjuïc durant el 2027: la coberta.

De la mateixa manera que Joan Sentelles, el director d'operacions del Barça, va qualificar la tercera graderia del nou Camp Nou com la "joia de la corona" de la reforma, aquesta construcció tindrà com a colofó la coberta de 360 graus que aixoplugarà els 105.000 aficionats que vagin a l'estadi en els dies de partit. Però construir la coberta és un mal de queixal constant. El primer esbós deia que es faria l'estiu del 2025. Després, que es posposava fins al 2026. I l'últim que ha transcendit és que serà el 2027. Encara que el problema no és l'any en concret, sinó la dificultat d'encaixar la construcció d'aquest gran paraigua en un estiu on hi hagi prou dies per treballar sense interferir en el futbol. I, com admet una de les fonts consultades de l'Espai Barça, "necessitem més mesos de treball que dies sense partits té el calendari".

Cargando
No hay anuncios

De tres a set mesos: el maldecap per encaixar la coberta en el calendari

En un primer moment, Sentelles parlava que caldrien tres mesos per al big lift, l'anglicisme que descriu l'aixecament de la coberta. És a dir, el temps que passa entre que les peces es fan entrar a l'estadi, es munten sobre la gespa i s'eleven fins a la seva posició definitiva a través d'uns tensors. Mentre es fa tot això, s'han de desmuntar cadires i la gespa queda totalment inservible, per la qual cosa és impensable jugar-hi cap partit de futbol. Però aquesta xifra inicial de tres mesos era molt optimista i en l'última compareixença pública Sentelles la va elevar fins als quatre mesos i mig.

Cargando
No hay anuncios

Tanmateix, això és menys del que sostenen els arquitectes que estan dissenyant la coberta. Segons ha pogut saber l'ARA, els primers esbossos eleven el temps de construcció fins als set mesos. "Estem fent tot el possible per escurçar terminis. Per sort, encara tenim temps", assegura a aquest diari una veu autoritzada de la reforma del Camp Nou. Els especialistes consultats asseguren que és possible arribar als quatre mesos i mig que pretén el club, tot i que alerten del risc de possibles endarreriments: "No pot fallar res. Al més mínim problema, retard inevitable". La part més conflictiva s'acaba quan la roda de bicicleta –així és com es coneix l'estructura interior– ja està al seu lloc. A partir d'aquí, el procés de cobrir-la i impermeabilitzar-la es pot fer mentre s'hi disputen partits.

Cargando
No hay anuncios

El Barça necessitarà alterar el calendari de Lliga durant dues temporades més

Quatre mesos i mig és més que una aturada habitual d'estiu. I és que, a banda de bregar amb els equips d'enginyeria, el Barça té previst posar-se en contacte amb la Lliga per demanar un últim favor en el calendari. La temporada 26-27 demanarà jugar els tres últims partits fora de casa, malgrat el risc que això suposa jugant-s'hi hipotèticament el títol. I, igual que ha fet aquest exercici, demanarà també que el 27-28 comenci amb les tres primeres jornades a domicili. Això vol dir que l'últim partit com a local seria a l'abril i el següent, a mitjans de setembre, després de l'aturada per seleccions. Maig, juny, juliol, agost i quinze dies de setembre, això és tot el que tindran de marge els operaris.

Cargando
No hay anuncios

"Si és només per un partit, podem demanar jugar al Johan Cruyff com aquest any. Però si la cosa s'allarga, caldrà pensar altre cop en Montjuïc", admeten als despatxos nobles del Barça. El problema és que l'estadi olímpic està en procés de desmuntatge, per deixar de ser un camp de futbol i tornar a ser un equipament destinat als concerts multitudinaris. "Si el Barça necessita tornar, se li podria habilitar el camp. Però no podrà fer el mateix negoci amb productes d'hospitality perquè no hi haurà ni sales de reunions ni les zones vip", diu una veu autoritzada vinculada a BSM, l'empresa que gestiona els equipaments de l'anella olímpica. Un contratemps que pot ser més important del que sembla si es té en compte que la UEFA podria posar-hi problemes per disputar-hi partits de Champions.