MOTOR - DAKAR 2014

Marc Coma: "L'ésser humà necessita reptes i trobar-ne un de millor que el Dakar és impossible"

El pilot enyora el Dakar. L'any passat es va lesionar durant una cursa al Marroc i no va poder participar-hi.

Nuria García
06/01/2014

Marc Coma (Avià, 07/10/1976) enyora el Dakar. L'any passat es va lesionar durant una cursa al Marroc i no va poder participar-hi. Així, el pilot ha acumulat motivació, energia i ganes durant gairebé dos anys per intentar guanyar en aquesta edició el seu quart Dakar.

Després d'un any sense Dakar... ¿troba a faltar la sorra dels deserts sud-americans?

Sí, tinc moltes ganes d'anar-hi! Tinc un plus de motivació i d'energia. Ha estat un any molt intens, però ja tinc ganes que comenci el Dakar.

L'any passat va veure el Dakar per televisió. Difícil?

Estàs acostumat a ser-hi, a viure'l des de dins, i va ser complicat. Vaig intentar aprofitar-ho al màxim i mirar-m'ho des d'una perspectiva que em permetés aprofitar alguna experiència, intentar saber per què la cursa anava d'una manera o d'una altra... El vivia des de fora, però intentant veure'l des de dins.

Cargando
No hay anuncios

Perquè què té el Dakar que tots esteu bojos per anar-hi?

L'ésser humà, i un esportista també, necessita grans reptes, i trobar un repte millor que un Dakar és impossible. Això és el que ens atreu tant del Dakar.

Perquè jo i la resta de gent que no hem participat mai en un Dakar ho entenguem... a què s'assembla?

Porto des dels 12 anys anant en moto. El Dakar me'l plantejava com un somni. Però si m'aturo, penso i miro enrere, el cert és que porto tota una vida treballant per al Dakar! És difícil de dir.

Cargando
No hay anuncios

Seran els primers Reis sense poder estar amb el Lluís, el teu fill.

Ostres! [Pensa.] L'any passat tampoc era a casa per Reis. Vaig anar dos dies a seguir la cursa allà, i precisament van ser aquests!

Deunidó!

Som conscients de què passa durant les festes. El Nadal el celebrem intensament perquè ets a casa, però Cap d'Any i tota la resta de festes...

Cargando
No hay anuncios

¿El nen ja sap què és una moto? ¿Ja hi ha pujat?

Sí. Jo no hauria volgut que hi pugés, però el meu pare va fer d'avi! [Riu.]

Ostres! ¿I si quan sigui gran diu que vol anar al Dakar?

Jo, al meu fill, intentaré ajudar-lo en tot el que pugui, però m'agradaria que prengués ell les decisions. No el burxaré, intentaré que l'entorn tampoc ho faci.

Cargando
No hay anuncios

Hem de parlar amb l'avi, doncs!

Sí, i ràpid, eh? No fos cas que ja li hagi parlat del Dakar! [Riu.]

Aquest any hi ha hagut molts canvis. Tu segueixes a KTM però Despres marxa a Yamaha, Barreda a Honda...

El panorama ha canviat. Estem davant d'un Dakar completament obert i imprevisible. Serà una cursa molt oberta.

Cargando
No hay anuncios

I què és millor, tenir el rival (Despres) a l'equip com els últims anys, o tenir-lo en un altre equip?

El Cyril [Despres] sempre serà un rival, tingui les eines que tingui. El fet de ser al mateix equip feia que els dos sabéssim les armes que tenia l'altre, i ara hi ha una part incontrolable, però per als dos! Per a la cursa i per a nosaltres mateixos crec que és millor aquesta nova situació. És millor que hi hagi incertesa, que hi hagi molts pilots lluitant, perquè controlar un pilot és relativament fàcil, però quan n'has de controlar tres o quatre llavors ja t'has de dedicar a córrer!

Pel que dius entenc que no serà una lluita Coma-Despres...

Jo crec que no! Home, jo espero ser-hi! [Riu.] Però crec que hi haurà molts més noms, penso que hi haurà uns cinc o sis pilots amb opcions reals de guanyar. El Joan [Barreda], el Chaleco López, el Cyril [Despres], el Paulo Gonçalves, i després hi haurà un altre grup que caldrà veure a quin nivell està.

Cargando
No hay anuncios

El recorregut d'aquest any té poc a veure amb el de l'any passat.

El recorregut va evolucionant i hi van incorporant novetats perquè la cursa sigui interessant. Crec que som davant d'una edició extrema, com si haguessin volgut tornar als orígens. La filosofia Dakar a l'Amèrica del Sud continuava vigent, però sí que és veritat que en les últimes edicions era una cursa més a l'esprint, on tot era molt més controlable. Ara, amb distàncies més llargues, amb etapes marató en països desconeguts, no és una cursa per anar ràpids des del principi. Caldrà administrar-nos.

¿Aquest Dakar s'assembla més als de l'Àfrica?

Ara mires enrere i l'Àfrica es veu llunyana. La cursa s'ha consolidat a l'Amèrica del Sud d'una manera que crec que ningú s'esperava. Com més temps passa, més difícil és que el Dakar torni a l'Àfrica perquè cada cop creix més a l'Amèrica del Sud.

Cargando
No hay anuncios

T'ho preguntava perquè hi ha dues etapes marató, i a més algunes jornades els cotxes i les motos teniu recorreguts separats...

Això significa que les etapes que farem sense els cotxes seran molt més tècniques per a nosaltres. Les etapes marató i el quilometratge s'hauran de saber gestionar. Tot això premiarà el pilot que sàpiga jugar bé les seves cartes.

¿Es premiarà més la veterania que la joventut?

Intentarem que l'experiència ens serveixi!

Cargando
No hay anuncios

Si guanyes, ¿faràs el pas als cotxes, com va fer Nani Roma?

No tinc pressa! M'agradaria que m'arribés l'oportunitat, però ara sóc al davant d'un Dakar en moto, per intentar-lo guanyar per quart cop... No tinc data de caducitat. [Riu.]