DAKAR 2020

El Dakar, cosa de tres

Carlos Sainz manté el lideratge de la general, seguit de Nasser al-Attiyah i Stéphane Peterhansel

Carlos Sainz és el líder de la general de cotxes del Dakar 2020 / C. LÓPEZ / ASO

S'intuïa abans que comencés el Dakar que, en la categoria de cotxes, el triomf se'l jugarien tres pilots. I, a falta de quatre dies per al final, els pronòstics es mantenen en peu. Carlos Sainz (Mini), Nasser al-Attiyah (Toyota) i Stéphane Peterhansel (Mini) lluitaran pel triomf sobre quatre rodes fins a l'última jornada. El madrileny és qui ara per ara té més de guanyat: líder de la general des de la tercera etapa i amb tres triomfs parcials en aquesta edició del ral·li, manté el primer lloc de la classificació, tot i els problemes que ha tingut aquest dilluns.

Sense les motos obrint pista ( arran de la mort diumenge del pilot portuguès Paulo Gonçalves, les motos i els quads no han pres la sortida de la vuitena etapa), ha estat Sainz, guanyador de l'etapa de diumenge en cotxes, el primer que s'ha enfrontat a les dunes. Sense les roderes de les motos tot era més complicat. "Sabíem que era un dia per minimitzar danys. En la pròxima etapa tornarem a l'atac", assegurava Sainz, que ha completat l'especial a més de 19 minuts de Mathieu Serradori, el francès que l'ha guanyat. Per sort per al madrileny, els seus rivals directes tampoc li han retallat massa temps a la general, ja que sortien per darrere i han contactat ràpidament amb ell, però després s'han convertit ells en la referència, havent de fer la complicada feina de navegació des de zero. "L'última part ha estat francament difícil, he hagut d'obrir pista durant tot el recorregut per les dunes. Tots s'han enganxat darrere meu, així que hi ha hagut una bona lluita en els últims 50 quilòmetres", explicava Nasser al-Attiyah després de l'etapa.

Sainz ha perdut més de tres minuts amb el qatarià i sis amb Peterhansel, tot i que manté el primer lloc de la general, ara amb 6 minuts 40 segons d'avantatge sobre Al-Attiyah i poc més de 13 minuts sobre Monsieur Dakar. "És el primer cop que rodem sense la marca de les motos. A la part més complicada ha estat el Nasser qui ha pilotat al capdavant i nosaltres l'hem seguit. És impossible anar més ràpid quan et toca obrir pista, els motoristes ens ajuden moltíssim en la navegació", explicava Peterhansel que, a diferència dels seus rivals, sap de què parla, ja que del 88 fins al 98 va competir al Dakar sobre dues rodes, obrint molts dies pista.

Dos Minis i un Toyota són els que lluitaran pel triomf. "Em sento decebut perquè hem atacat al màxim, però el bugui de Mini és massa ràpid per a nosaltres. Què podem fer? No ens en queda cap altra opció que seguir fent la nostra feina", apuntava just abans de la jornada de descans Al-Attiyah. Ell, coneixedor de la zona ja que és on va començar a competir, estava esperant en candeletes que arribés aquesta setmana per "atacar a les dunes". Aquest dilluns, però, el fet d'obrir pista en el tram final de l'etapa li ha fet perdre temps respecte als rivals. Peterhansel, per contra, creu que els 4x4 i els buguis estan molt igualats. "No són els pilots els que marquen les diferències, ho fan els cotxes. Hem fet un salt a nivell de rendiment aquest estiu, això està clar, i el cotxe està responent bé. Crec que l'equilibri entre els 4x4 i els buguis no està malament. Estem els tres al mateix nivell", explica el francès.

Sainz, tot i que s'ho mira amb la tranquil·litat d'anar al davant, és conscient que pot haver-hi sorpreses en els quatre dies que falten per acabar: "Coneixent Peterhansel i Al-Attiyah, hem de seguir forçant, ja que no aixecaran el peu ni un segon".

Sense acció per a les motos i els quads

Després de la mort de Paulo Gonçalves per l'accident que va patir durant la setena etapa, per a les motos i els quads no n'hi va haver de vuitena, ja que es va suspendre i, per tant, els pilots van quedar-se al bivac, perquè l'etapa era un bucle a Wadi al-Dawasir. L'equip Hero Motorsports, al qual pertanyia Gonçalves, ha decidit retirar-se del ral·li, mentre la resta de pilots agraïen a l'organització, l'ASO, que els permetés descansar per pair la notícia de la pèrdua del portuguès. "L'ASO va fer bé anul·lant l'etapa d'avui, per respecte al Paulo i a la seva família, i perquè nosaltres no teníem ni el cap ni l'ànim per competir", ha dit Laia Sanz a través de les xarxes socials.