Casar-se vestida de ‘low cost’? Sí, vull
Internet ofereix moltes opcions per estalviar-se diners sense renunciar a l’estil
BarcelonaTrobar un vestit de casament per 91,55 euros és possible, sempre que a la núvia no li faci res comprar-lo per internet sense emprovar-se’l i no s’esperi una qualitat de luxe. A partir d’aquest preu se’n poden trobar a la col·lecció nupcial que acaba de llançar el gegant de moda online Asos. No és l’únic portal que n’ofereix a un preu realment reduït. L’empresa alemanya Zalando, un altre dels grans del mercat de la moda a internet, disposa d’una àmplia oferta de vestits blancs que, tot i no estar catalogats com a nupcials, poden lluir d’allò més el dia de la cerimònia si una està disposada a apostar per vestits allunyats de l’opció tradicional.
Des de fa uns quants anys, a aquestes webs multimarques s’hi afegeixen firmes que han ampliat el seu catàleg amb col·leccions per a núvies. Com sempre, els Estats Units són pioners i algunes de les firmes nord-americanes més conegudes han revolucionat el mercat amb models trencadors que rebaixen considerablement el preu dels vestits tradicionals. És el cas de BHLDN, la marca especialitzada en núvies de la firma Anthropologie, amb aires romàntics i vintage, que s’ha fet especialment coneguda entre les rastrejadores de la xarxa social Pinterest; o el cas de JCrew, que aposta per línies senzilles que inclouen vestits curts i granotes. Totes dues marques venen per internet a tot el món, amb peces a partir d’uns 300 euros.
Un altre fenomen és el de Reformation, una de les marques preferides de les joves nord-americanes, que en poc temps va arribar a esgotar, a la xarxa, alguns dels vestits de núvia de la seva última col·lecció, com un model amb capa que venia per 198 euros que va acumular llista d’espera. Les cadenes Topshop i H&M també han fet la seva incursió en el sector i, encara que no mantenen una col·lecció estable, cada cop que posen a la venda nous vestits les xarxes tremolen. Serveix d’exemple el cas de la cadena sueca, que acaba de presentar tres models per a núvies a la col·lecció Conscious Exclusive, basada en moda sostenible i amb materials de gran qualitat, però amb preus que van dels 199 als 499 euros.
Núvies ‘millennials’
Un dels públics objectius d’aquestes col·leccions són les núvies millenials. Crescudes enmig d’ outlets, cadenes de moda de consum ràpid i grans rebaixes, són clientes que s’arrisquen i donen molta importància al preu: i és aquí on companyies com Asos han trobat un forat encara per explotar. L’estudi Millenial brides. Néixer als 80, casar-se avui, encarregat per la Barcelona Bridal Fashion Week (BBFW) al professor de l’Iese José Luis Nueno, destaca que hi ha una “absència de competència en el preu que podria afavorir, almenys en principi, l’entrada d’un operador amb preus més baixos”. A dia d’avui, el 85% dels vestits de núvia a la venda tenen un preu de 1.000 euros o més. Però, ¿qui s’atreveix a escollir el vestit del seu gran dia per internet, per molt barat que surti?
Segons explica a l’ARA la directora de disseny de dona d’Asos, Vanessa Spence, les seves clientes són, primer de tot, noies que busquen roba moderna. “Sabem que no aniran a buscar un vestit tradicional, i els volem oferir diversió i peces úniques que reflecteixin el seu estil personal”. Zalando afegeix que encara que el seu perfil de clienta és transversal, hi abunden les dones d’entre 25 i 40 anys. Sobre la qualitat de la roba, subratllen que internet només és un mètode de compra, “però pel que fa al producte, la qualitat és la mateixa, independentment del canal de distribució”, i recorden que si una núvia no queda satisfeta en el moment de rebre el producte pot retornar-lo sense cap cost.
Esgotats en una setmana
Spence assegura que les clientes d’Asos feia temps que buscaven per internet models per a casaments i, tot i que la marca ja venia vestits i complements que podien ser utilitzats amb aquesta finalitat, van veure l’oportunitat de dedicar-hi un apartat especial.
De fet, l’estudi de la BBFW apunta que totes les núvies joves consulten internet quan estan preparant el seu casament: el 41% ho fan per mirar vestits de núvia i el 35% per buscar botigues. Amb aquesta ebullició a la xarxa, l’èxit no s’ha fet esperar. “Aquesta és una de les col·leccions més exitoses de la companyia fins ara, i alguns models s’han esgotat la primera setmana”, afirma Spence.
Tot i això, en la tria del vestit continua jugant un paper important el desig de viure pas a pas l’experiència de compra. Que la despesa en casaments ha caigut des que va començar la crisi és un fet, però les marques tradicionals asseguren que les núvies s’estimen més retallar en el càtering i tenir bodes menys massives que renunciar al vestit desitjat. L’experiència, i no sempre el preu, és un dels factors que porten les núvies a seguir apostant per les botigues tradicionals. Així ho explica Assumpta Codina, propietària de la botiga multimarca Assumpta Núvies, de Vic. “A la botiga no només es ven el vestit, també es ven temps, espai i consells personalitzats”, amb un emprovador reservat durant tot un matí o tarda i una assessora només dedicada a la clienta. A més, la possibilitat d’emprovar-se molts vestits acompanyada de familiars o amics “fa que l’experiència sigui encara més maca”. I amb les diverses proves que haurà de fer la núvia, per anar ultimant els arranjaments, “s’allarga la il·lusió dels preparatius durant mesos”. Alba Marchador, de 28 anys i casada des dels 25, assegura que va fer un gran rastreig per la xarxa, però no es va atrevir a passar de la curiositat a la compra. “No em decidiria mai a comprar un vestit així per internet, i després vaig veure que havia pres la decisió encertada”. L’Alba va recórrer moltes botigues i es va emprovar una infinitat de vestits fins que va trobar el seu, i és que encertar l’ideal és qüestió de perseverança (i de vegades sort). En el seu cas, a més, es va aprimar cinc quilos durant els preparatius, i va haver de fer-lo arreglar. “No sé què hauria fet si l’hagués comprat online ”, assenyala.
La propietària d’Assumpta Núvies assegura que cada any tenen clientes que, després d’haver-se comprat un vestit per internet, n’acaben anant a buscar un altre que s’ajusti més bé a la seva figura, amb una doble despesa. “En molts casos, el vestit comprat per internet no té les mesures que la núvia necessita” i no és fàcil arreglar-lo. Per evitar disgustos, i per a núvies que busquen una bona oferta però no es volen arriscar a comprar online, Codina recomana buscar bé entre els models més assequibles en botigues, ja que es poden trobar vestits de núvia des de 300 euros. “I fins i tot vestits de festa que són blancs, i que es poden comprar per un preu inferior”.
Punts que cal tenir en compte quan es compra roba per internet
- Si necessites la peça per a un dia determinat, fixa’t bé en les dates de lliurament de les empreses que venen online. Algunes marques triguen més que d’altres i tenen diferents opcions per als enviaments.
- Com a qualsevol botiga, hi ha marques que fan servir patrons diferents. Per sort, a moltes webs es dóna la talla i l’estatura de la model que porta la roba. Resulta una bona guia.
- Calcula les despeses d’enviament. La majoria de botigues online tenen enviaments gratuïts a partir d’una determinada quantitat de despesa. De vegades surt més a compte comprar un article extra que pagar l’enviament.
- Busca la composició dels materials i assegura’t que la roba té una mínima qualitat. Un primer plànol de la imatge o un vídeo de la peça en moviment serveixen per fer-se’n una idea més ajustada.
- Compte amb el canvi de divises. Alguns bancs apliquen una comissió extra si el pagament és en lliures o dòlars. Per evitar sorpreses, assegura-te’n abans.